لینک های ضروری
  بازدید : 316
تاریخ انتشار : 21 خرداد
به منظور کم کردن فشارهای روحی و روانی امتحانات؛
توصیه‌های لازم درباره بهداشت روانی ایام امتحانات
توصیه‌های لازم درباره بهداشت روانی ایام امتحانات
رییس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه یزد همزمان با آغاز امتحانات پایان ترم با ذکر چند نکته برای کم کردن فشارهای روحی و رووانی امتحانات گفت: دانشجویان از قانون ۸۰ درصدی موفقیت پیروی کنند هیچگاه در شروع دروس روی صد درصد اتمام کار تمرکز نکنید، به جای آن، یک رویکرد واقع بینانه را با تعیین یک هدف برای تکمیل حداقل ۸۰ درصد از کار برگزینید.
دکتر مریم زارع با تشریح اینکه اکثر قریب به اتفاق دانشجویان پیش از امتحان یا وقایع مهم دیگر درجاتی از نگرانی را تجربه می کنند خاطرنشان کرد: امتحانات یا مسائل مختلف زندگی نگرانی کم ما را برمی انگیزد اما نگرانی بیش ازحد میتواند مشکل ساز باشد. مخصوصا اگر در جریان آماده سازی وامتحان دادن مزاحمت ایجاد کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اضطراب مسری است دانشجویان از عوامل واگیردار نظیر دانشجویان مضطرب دوری کنند، همه مطالعه را در یک یا دو جلسه فرسایشی قبل از امتحان، روی هم تلنبار نکنند، زمان مرورشان را توزیع کنند.
وی تصریح کرد: ما نیاز نداریم از سوی همه افراد تأیید شویم بلکه ما می توانیم بدون تأیید هر کسی زنده بمانیم و زندگی کنیم وبه خودتان بقبولانید که همه پاسخ ها را نخواهید دانست.
دکتر زارع افزود: سخت ترین تکالیف را در بهترین زمان تمرکزتان انجام دهید، یک بازه زمانی برای مطالعه در نظر بگیرید تا خسته، بی حوصله و اشباع نشوید، پشت میز درس بخوانید نه اینکه دراز بکشید و بعد از مطالعه حداقل ۶ ساعت بخوابید، همچنین مراقب رفتارهای خوردن (خوردن وعده های غذایی سالم و مناسب) و خوابیدن خود باشید.


دانشجویان سوال های دروس امتحانی خود را حدس بزنند
رییس مرکز مشاوره دانشگاه یزد در ادامه با توضیح اینکه قبل از امتحان دانشجویان باید حدس بزنند امتحان چه مطالبی را پوشش خواهد داد بیان کرد: درباره نوع امتحان فکر کنید اینکه تستی، تشریحی یا ترکیبی از هر دو است و در حین امتحان بر کل امتحان نظری بیندازید، زیر تمام کلمات مهم در دستور عملها خط بکشید، سؤالها را به همان ترتیبی که برایتان جذاب است پاسخ دهید، نمره هر سؤال و زمان مجاز برای پاسخگویی به آن را در ذهنتان داشته باشید و چنانچه پاسخ دادن روشمندانه مورد نیاز است خودتان را مجبور به این کار کنید و برگه خود را چک کنید و ببینید سؤالی را جا نینداخته اید یا اینکه دستور عمل امتحان را به خوبی رعایت کرده اید.
دکتر زارع افزود: بعد از امتحان وقتی امتحان به پایان رسید به سراغ سؤالها بروید و نه تنها ببینید کدام پرسشها را غلط جواب دادید بلکه چرا غلط پاسخ دادید را بررسی کنید، به این ترتیب دفعه بعد که امتحان داشتید هوشیارانه مراقب نقاط ضعف خود خواهید بود، به آنچه درست انجام داده اید هم توجه کنید، این کار نگرانی شما برای امتحان بعدی را کاهش میدهد.

دانشجویان از روش sq3r استفاده کنند
وی با تشریح اینکه با استفاده از روش sq3r دانشجویان می توانند به جای مطالعه سخت تر و بیشتر از مطالعه دقیق تر و هوشمندانه تر استفاده کنند گفت: مراحل این روش عبارتند از:پیشخوانی ،سؤال کردن ،دقیقخوانی، ازبر گفتن و مرور است.
وی ادامه داد: شما دانشجویان برای موفقیت در دانشگاه به مهارتهای مطالعه نیاز دارید. ابتدا باید این مهارتها را یاد بگیرید، آنها را تمرین کنید و مهارتهای مطالعه را ارتقا دهید تا موفق شوید، عادتها و روشهای مطالعه دبیرستان، غالبا برای مطالعه دروس دانشگاهی مناسب نیست بلکه به محض اینکه عادت مطالعه موثر را ارتقا دهید، مطالعه و یادگیری آسانتر خواهد شد و انگیزه شما افزایش می یابد و عملکرد تحصیلی شما بهبود خواهد یافت.
وی افزود: هدف از خواندن اجمالی، دستیابی به نکات و مطالب مهم کتاب و کشف ساختار متن و مطالب در زمان کوتاه و با سرعت زیاد است. روش مطالعه اجمالی، مبتنی بر نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات است.

با بخش های مختلف کتاب درسی آشنا شوید
رییس مرکز مشاوره دانشگاه توصیف کرد: با بخشهای مختلف کتاب درسی آشنا شوید، از اول تا آخر کتاب را یک نگاه اجمالی بیندازید، مقدمه را بخوانید، فهرست محتوا را به صورت اجمالی بررسی کنید، به فصل آخر و صفحات پایانی کتاب نظری بیندازید و به هر فصل یک نگاه اجمالی بیندازید.
وی در ادامه اظهار داشت: هدف از پرسش، افزایش دامنه تمرکز حواس و درک عمیقتر معانی است، این روش مستلزم سوال کردن به طور جدی و پیگیر برای فهم عمیق مطالب است که کنجکاوی و هدف خواننده را از خواندن مطلب ارضا میکند.
این استاد دانشگاه گفت: وقتی کتابی را میخوانید، تصور کنید که دارید با نویسنده بحث میکنید. در مورد بیانات اظهار شده و ایده های ارائه شده پرسشهایی بپرسید. از خودتان بپرسید “چه”،“چگونه”، “چرا”، “چه کسی” و “کی”. ببینید آیا نویسنده پاسخهایی که شما را قانع کند ارائه کرده است یا نه، در خودتان سؤال بپرسید، سؤال پرسیدن شما را خوانندۀ فعال میسازد و از یک خوانندۀ منفعل دور خواهید شد.

هدف از مطالعه درک کامل مطالب است
دکتر مریم زارع در بخش دیگری از سخنان خود هدف از دقیق خوانی R1 ، درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی درحافظه دانست و گفت: دانشجویان به طریقی که یادآوری آنها برای استفاده های بعدی میسر باشد ایده اصلی نویسنده را در هر فصل شناسایی کنند و از رابطه مطالب آگاه شوند، بر آنچه میخوانند تمرکز کنند، از علامتگذاری و حاشیه نویسی استفاده نمایند، هم تصاویر، جدولها و نمودارها را مطالعه کنند و آنچه خوانده اند را با جملات و کلمات خودشان بنویسند و خلاصه کنند.
وی خاطر نشان کرد: هدف ازبرگفتن، این است که آنچه را خوانده اید به خودپس دهید و از خود امتحان بگیرید درباره آنچه خوانده اید از خودتان سؤالاتی بپرسید، تلاش عامدانه ای برای به یادآوردن نکات مهم صورت دهید.
این مقام دانشگاه یزد در پایان اظهار داشت: مرور کردن یک مهارت مطالعه مهم است و باید در هر فعالیت یادگیری لحاظ شود، وقتی تکالیف کتاب درسی خود را به اتمام رساندید، قبل ازاین که کتاب را ببندید به صورت خلاصه یادداشتهارا برداشته و مطالبی که خط کشیده اید و علامتگذاری کرده اید را مرور کنید، پیش از آغاز یک تکلیف خواندن جدید، آنچه قبلاًخوانده اید را مرور کنید، کتابشناسی کتابها، ضمیمه ها، راهنماهای مطالعه، رئوس کلی مطالب و کتابهای کار ازخواندن شما حمایت میکنند، همچنین مرور امتحانیتان را با دقت برنامه ریزی کنید.


تمپلیت لیست فایل پیدا نشد