دسترسی سریع
   بازدید : 200
تاریخ انتشار : 3 دی1402
چهاردهمین کرسی علمی ترویجی
بررسی الحاد جدید و بایسته های طرح آن در دروس معارف اسلامی
بررسی الحاد جدید و بایسته های طرح آن در دروس معارف اسلامی
چهاردهمین کرسی علمی ترویجی دانشگاه یزد، به بررسی الحاد جدید (مدرن) و بایسته های طرح آن در دروس معارف اسلامی اختصاص یافت.

به گزارش دبیرخانه‌ی کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره دانشگاه یزد، ‌در این نشست که روز یکشنبه پنجم آذرماه امسال در سالن جلسات ساختمان عدل دانشگاه یزد برگزار شد، حجت الاسلام دکتر مهدی سعادتمند، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه یزد طرحنامه خود را با موضوع الحاد جدید (مدرن) و بایسته های طرح آن در دروس معارف اسلامی ارایه کرد. وی گفت: هر چند پدیده الحاد درازایی به اندازه خداباوری دارد اما پیوسته در هر زمان لباس جدیدی به تن می¬کند. در عصر حاضر با وقوع دستاوردهای جدید علمی شاهد ظهور نوع جدیدی از الحاد با محوریت دانشمندان تجربی و تمسک به یافته های علمی آنان هستیم.
دکتر سعادتمند در ادامه با معرفی برخی از چهره‌های خداناباور در دنیای امروز اظهار کرد: چهره هایی مانند استیون هاوکینگ، ریچارد داوکینز، کریستوفر هیچنز، لارنس کراس و دنیل دنت از ملحدان (آتئیست) بیشتر شناخته شده در فضای جامعه ایرانی هستند. شخصیت علمی ایشان گاهی دلیل بر تأیید سخنانشان در سایر مباحث از جمله اعتقادات دینی گرفته می¬شود و بر جریان دانشگاهی نیز اثر می¬گذارد.
ارایه‌کننده‌ی این کرسی، طرح مباحث خداشناسی و دفاع از منظومه دینی در برابر گرایش های الحادی جدید را یکی از رسالت¬ های گروه معارف در منظومه دانشگاه اسلامی عنوان کرد و افزود: مواجهه با الحاد مدرن در مباحث آموزشی، نیازمند شناخت مناسب از دیدگاه منادیان آن از یکسو و اتخاذ شیوه مناسب برخورد از سوی دیگر است. 
دکتر مهدی سعادتمند در ادامه سخنان خود با معرفی اجمالی دیدگاه ¬های الحادی جدید، به بایسته های طرح و پاسخگویی به آن در دروس معارف اسلامی دانشگاه و به طور خاص درس اندیشه1 پرداخت و تصریح کرد: در چارچوب این طرحنامه علاوه بر آشنایی مخاطبان با یکی از به روز ترین موضوعاتی که به طور خزنده و پنهان مبانی ایمانی نسل نواندیش و جامعه علمی را به طور مستقیم تهدید می کند، تلاش شده است تدابیر و شیوه¬های مورد نیاز مقابله با آن نیز در اختیار اساتید معارف اسلامی و درس اندیشه اسلامی قرار داده شود. 
وی در پایان با بیان برخی از تجربیّات مؤثر خود در دوران تدریس دروس اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: با توجه به اقتضائات نسل جوان و جامعه علمی حاضر در دانشگاه، و همچنین آشنایی دانشجویان با منادیان الحاد مدرن، ضرورت دارد که بایدها و نبایدهای طرح این مباحث در کلاس های معارف اسلامی مورد توجه استادان این درس قرار گیرد تا با کمترین آسیب اعتقادی بیشترین نتیجه لازم از مباحث خداشناسی حاصل شود. 
شایان ذکر است، در این نشست که با مدیریت دکتر محمدتقی گل‌محمدی، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه یزد برگزار شد، دکتر محمدرضا بلانیان و حجت‌الاسلام دکتر مرتضی نصراللهی، دیگر اعضای هیأت علمی این دانشکده، به عنوان ناقدان نشست، بر ضرورت تدقیق و تشریح مفاهیم مندرج در طرحنامه، توجه به اشکال منطقی بحث و ارتباط آن با اهداف و مأموریت‌های کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی و همچنین لزوم استفاده از متخصصان علوم تجربی در پاسخگویی به شبهات ناشی از دستاوردهای جدید علمی در این رشته‌ها تأکید کردند. در پایان، مدیر و ناقدان نشست، پس از استماع توضیحات تکمیلی ارایه‌کننده کرسی، به ارزیابی طرح مذکور پرداختند.

تنظیم گزارش: دکتر سعید دشتی زاد