دسترسی سریع
   بازدید : 353
تاریخ انتشار : 3 دی1402
هفدهمین کرسی علمی ترویجی
بررسی چالش‌های تدریس درس «نگارش عربی» از گذر نقد منابع درسی
بررسی چالش‌های تدریس درس «نگارش عربی» از گذر نقد منابع درسی
هفدهمین کرسی علمی ترویجی دانشگاه یزد، به بررسی چالش‌های تدریس درس «نگارش عربی» از گذر نقد منابع درسی مطرح در دانشگاه‌های ایران بر اساس رویکرد شناختی اختصاص یافت.

به گزارش دبیرخانه‌ی کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و مناظره دانشگاه یزد، ‌در این نشست که روز یکشنبه دوازدهم آذرماه امسال در سالن جلسات دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه یزد برگزار شد، دکتر ساجد زارع، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد طرحنامه خود را با موضوع بررسی چالش‌های تدریس درس «نگارش عربی» از گذر نقد منابع درسی مطرح در دانشگاه‌های ایران بر اساس رویکرد شناختی ارایه کرد. وی گفت: مهارت نگارش به عنوان آخرین مهارت¬ زبانی با وجود اهمیت بسزایی که در آموزش زبان عربی دارد، تاکنون در ایران کمتر مورد توجّه نویسندگان کتاب¬های دانشگاهی و پژوهشگران قرار گرفته است؛ چنانچه شواهد نشان می‌دهد بیشتر دانشجویان و دانش‌آموختگان رشتة زبان و ادبیات عربی با مشکلات فراوانی در زمینة نگارش به زبان عربی روبه‌رو هستند.
دکتر زارع در ادامه با بررسی و ارزیابی کتاب‌ «الإنشاء الأول: تعلیم الانشاء العربی للطلاب الایرانیین 1»، تالیف دکتر علی ضیغمی، دکتر شاکر عامری و محمود مسلمی و مجموعه «الرائد فی تعلیم اللغة العربیة - کتاب الإنشاء»، تالیف دکتر مسعود فکری، به عنوان دو منبع درسی مطرح در دانشگاه‌های ایران، ‌به تشریح چالش¬های پیش روی دانشجویان دوره‌ی کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی با تأکید بر رویکرد شناختی پرداخت و اظهار کرد: به طور کلّی کتاب درسی از بخش‌های مختلفی از جمله متن، تمرین و تصویر تشکیل می‌شود که همگی در جهت تحقّق اهداف آموزشی مندرج در سرفصل درسی قرار دارند. شیوه‌ی تدوین و چینش این بخش‌ها نقش بسیار مهمّی در یادگیری آن‌ها دارد و عدم تناسب محتوای کتاب آموزشی با توانمندی‌های فراگیران، سبب کاهش کیفیت آموزش و در برخی موارد، اختلال در این روند می‌گردد.
ارایه‌کننده‌ی این کرسی با اتخاذ روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از مبانی نظریه شناختی در آموزش زبان¬های خارجی کتاب‌های یادشده را مورد نقد و ارزیابی قرارداد و تصریح کرد: تاکنون هیچ پژوهشی به بررسی کتاب¬های مذکور بر اساس مبانی رویکرد شناختی در آموزش زبان نپرداخته است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: یافته¬های حاصل از این پژوهش در راستای تقویت و افزایش میزان اثربخشی کتب درسی مرتبط به تقویت مهارت نگارش دانشجویان در دانشگاه‌های ایران می‌تواند مورد استفاده صاحب¬نظران، نویسندگان و پژوهشگران در حیطة آموزش زبان عربی قرار بگیرد. 
شایان ذکر است، در این نشست که با مدیریت دکتر وصال میمندی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد برگزار شد، دکتر فاطمه قادری اردکانی و دکتر محمدرضا نجاریان، از اعضای هیأت علمی دانشکده زبان و ادبیات این دانشگاه، به عنوان ناقدان نشست، بر ضرورت جامع نگری و لزوم انتخاب ملاک‌های مناسب برای انتخاب متون و زمان‌بندی برای تدریس آن و همچنین تنظیم دروس بر مبنای متن‌های ادبی، عرفانی و اخلاقی و طراحی تمارین لازم بر اساس متن‌های درسی تأکید کردند. در پایان، مدیر و ناقدان نشست، پس از استماع توضیحات تکمیلی ارایه‌کننده‌ی کرسی، به ارزیابی طرح مذکور پرداختند.

تنظیم گزارش: دکتر سعید دشتی زاد