لینک های ضروری
  بازدید : 319
تاریخ انتشار : 15 آبان
در نهمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد:
تدوین چارچوب اولیه «طرح عملیاتی کوتاه مدت برای بهبود وضعیت گردشگری استان یزد»
تدوین چارچوب اولیه «طرح عملیاتی کوتاه مدت برای بهبود وضعیت گردشگری استان یزد»
در نهمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که روز دوشنبه 14 آبان‌ماه 1397 با حضور رئیس، دبیر و سایر اعضای کانون در پردیس آزادی برگزار شد، چارچوب بیانیه کانون (طرح عملیاتی کوتاه مدت برای بهبود وضعیت گردشگری استان یزد) مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش دریافتی از دبیرخانه کانون‌های تفکر، در ابتدای جلسه مهندس محمد مهدی شرافت رییس کانون، دستور کار جلسه را بحث و بررسی پیرامون تدوین چارچوب بیانیه در مورد تهیه «طرح عملیاتی کوتاه مدت برای بهبود وضعیت موجود و اولویت بخشی به گردشگری در سطح استان» اعلام کرد.
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد ازسوی دستگاه‌های مختلف در حوزه گردشگری، داشتن نگاهی واقع بینانه، علمی و با استرتژی مشخص به مسائل و مشکلات حوزه گردشگری در کانون تفکر گردشگری را سبب تمایز کانون از دیگر نشست‌ها در این حوزه دانست. به گفته وی، تدوین طرح آمایش استان و سایر اسناد بالادستی فرصتی برای توسعه گردشگری استان یزد هستند.
مشخص شدن چارچوب بیانیه
دکتر علی دلشاد عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، با اشاره به جلسات گذشته، شناخت مزیت‌ها و چالش‌ها در گردشگری را از مهم ترین مباحث عنوان شده در این جلسات معرفی کرد.
 
به گفته وی، عمده مزیت‌هایی که در جلسات پیشین به آنها اشاره شد عبارت بودند از مزیت گردشگری نسبت به سایر صنایع، استفاده از منابع محدودتر در کسب و کارهای گردشگری، مناسبت‌ها و رویدادهای زیاد در استان، ثبت جهانی یزد در کمیته میراث جهانی یونسکو، مزیت برند پایداری، توان اکوتوریسم، امکان توسعه انواع گردشگری.
وی افزود: چالش‌ها نیز شامل مواردی چون فصلی بودن گردشگری، بی برنامگی توسعه گردشگری استان، مباحث حفاظت و هزینه بالای آن، تعارض فلسفه زندگی گردشگران و ساکنان مناطق در بافت شهر، ورود سرمایه زیاد و افزایش قیمت ملک در بافت، توقع بیش از حد از گردشگری استان، فضا و فعالیت‌های مخل گردشگری، چالش نظری سیستمی در سطوح اجماع و ایران هراسی در بُعد بین المللی بوده اند.
وی هدفی چون ۵۰ درصد متوسط سالیانه اشغال هتلها را هدفی جامع دانست که بسیاری از ذینفعان و فعالان حوزه گردشگری از آن سود خواهند برد و تهیه برنامه ای برای رسیدن به این هدف را از جمله خواستهای بخش خصوصی دانست.
وی مقدمه (ضرورت و اهمیت توسعه گردشگری)، تشریح وضعیت موجود (عرضه، تقاضا و اثرات)، تحلیل مزیت‌ها (عوامل توسعه) و چالش‌ها (عوامل ضد توسعه) در سطح کلان و خرد و خطوط راهنمای توسعه یا سیاست‌ها که شامل بهره‌برداری از مزیت‌ها (عوامل توسعه) برای غلبه بر چالش‌ها (عوامل ضدتوسعه) است را به عنوان چارچوب بیانیه مشخص کرد و از اعضا خواست نظرات خود را پیرامون چارچوب بیانیه اعلام کنند.
 
در ادامه دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به نتایج نشست روز قبل کانون تفکر اقتصاد یزد، پیشنهاد کرد می توان پیش از بررسی وضعیت موجود یا سیمای گردشگری استان یزد، این محور را اضافه کرد: بررسی جایگاه بخش گردشگری در اقتصاد استان (در تولید ناخالص داخلی استان و...) و روند توجه به بخش گردشگری در اسناد بالادستی کشور و استان در طول دو دهه اخیر.
وی همچنین گفت: می توان در بخش آخر یعنی سیاستها به دو موضوع پرداخت: دولت چه اقداماتی را باید انجام دهد و چه اقداماتی را نباید انجام دهد.
وی در پایان بر این نکته تاکید کرد که بهتر است برای هر محور، دو سطح تحلیل ایران و استان یزد را در نظر گرفت چرا که در بسیاری از مواقع، استان یزد محلی برای سرریز بسیاری از چالشهای گذشته و ضعف های کنونی در بُعد ملی و بعضا بین المللی بوده است.
در ادامه سید محمدرضا فهیمی بافقی فعال حوزه گردشگری نیز مشخص شدن منطق یا مدل جذب گردشگر، کار بر روی مطالعه موردی و تدوین خط قرمزها در بیانیه را با اهمیت برشمرد.
تدوین برند نهایی
دکتر مرتضی بذرافشان مدیرعامل پردیس گردشگری هفت اقلیم، کلی گویی در آمار و نشان دادن اینکه آمار گردشگری در جهان رو به افزایش ولی در ایران رو به کاهش است را در مقدمه کافی دانست و آماری نظیر نسبت کل جمعیت یا مساحت به تعداد گردشگر را در نشان دادن وضعیت موجود، آمار قابل قبولی برشمرد.
وی برای بخش سیاست‌ها با اشاره به طرح توسعه گردشگری شرق کرمان افزود: در آن طرح، پس از مشخص شدن چارچوب، چشم انداز، افق، هدف و استراتژی تعداد ۱۴۱ اقدام و طرح پیشنهاد شد که اکثریت طرح‌ها در یزد نیز قابل اجرا است که می‌توان از این طرح در بخش مذکور استفاده کرد.
وی مشخص شدن برندی مشترک و هدف‌گذاری‌های نظیر یزد 2020 را در توسعه گردشگری مهم دانست.
سید امیر ناصرالدین طباطبایی رییس جامعه هتلداران استان، از تشکیل تیمی از نماینده‌های استانداری، شهرداری، شورای شهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و نهایی شدن بحث برند تا پایان سال جاری خبر داد.
اهمیت نقش دستگاه‌های مختلف اداری
احمدرضا موحد رییس سابق انجمن صنفی دفاتر گردشگری استان یزد، ارائه راهکارهای قوی در بخش عوامل توسعه و ضدتوسعه را بسیار مهم دانست و با اشاره به فراموش شدن بزرگان ادبی یزدی در تاریخ، تصریح کرد که گردشگری یزد باید در کشور برجسته شود.
 
وی افزود: نقش دستگاههای جنبی و عوامل تاثیرگذار در تصمیم‌سازی‌ها در گردشگری بایستی در بیانیه لحاظ شود.
در ادامه استاد عبدالعظیم پویا پژوهشگر خبره میراث فرهنگی با اشاره به طرح آمایش سرزمین، توجه بیشتر مسئولین و اولویت بخشی به گردشگری را از عوامل تاثیرگذار در توسعه گردشگری خواند و افزود: هیچ فعالیتی مانند گردشگری به مردم ربط نداشته است و در این مورد باید سلسله آموزش‌هایی به مردم و مسئولین داده شود.
وی تعدد برند را یک چالش خواند که مسئولان بایستی در رفع این چالش کوشا باشند.
هما خورشیدی سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان نیز ارائه راهکارهای جدید در زمینه حل مشکلات اجرایی، تداخل کارها در بخش گردشگری، جلوگیری از موازی کاری و کار در زمینه آموزش و فرهنگ سازی را گامهای مهم کانون تفکر در توسعه صنعت گردشگری استان دانست.
به گفته وی، از سال 1393 شاهد رشد در گردشگری بودیم که در سال جاری این رشد متوقف شده است و باید برای افزایش رشد به توسعه گردشگری داخلی بپردازیم.
در ادامه حسین دهقان منشادی فعال گردشگری، مشخص شدن چالش‌ها و فرصت‌ها، آموزش و مشارکت مردم و ارگان‌های گردشگری، استفاده از برنامه‌های رادیویی در افزایش مشارکت مردم و تولید محتوا را در پیشرفت صنعت گردشگری مهم قلمداد کرد و افزود: گردشگری مردمی به عنوان عضوی از حوزه اقتصاد می‌تواند بسیاری از مشکلات و دغدغه‌ها را حل کند. وی از کانون خواست شبکه ارتباطی و گلوگاه برای کلیه ارگان‌ها باشد.
دکتر مریم صداقت مدرس دانشگاه نیز تمرکز دانشگاهیان بر پژوهش بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی را در بهتر شدن کیفیت و اهمیت دادن به حوزه گردشگری در این الگو موثر دانست.
وی پیشنهاد کرد که به سه حوزه گردشگری شب، کودک و خانواده اهمیت داده شود و افزود: طبق مدل حکمرانی خوب گردشگری ارتباط بین سه ضلع دولت، بخش خصوصی، مردم و NGOها می‌تواند در توسعه گردشگری و به اجرا در آمدن پتانسیل‌های گردشگری نقش مهمی ایفا کند.
در ادامه سیدرضا بهادری فعال حوزه گردشگری با اشاره به سمینار آموزشی آشنایی با ترفندهای فیلم سازی در سفر، تولید محتوا ازسوی دانشجویان را گام مهمی در جهت افزایش محتوا در زمینه گردشگری و جذب گردشگر به استان دانست.
محمد مهدی لسان صدق مدیر شرکت توسعه گردشگری نیز باز تعریف گردشگری و مشخص کردن جامعه هدف در بیانیه را موثر دانست و تصریح کرد که آموزش‌‌های همگانی در حوزه گردشگری باید جدی گرفته شود.
تشکیل کارگروه‌های تخصصی
دکتر محمدحسین ایران نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، تدوین بیانیه و کار بر متن مشخصی (بیانیه) در جلسات کانون را سبب بهبود عملکرد کانون دانست و از اعضای کانون درخواست کرد برای دستیابی به یک متن قابل اتکاء، تمرکز لازم بر روی محتوای بیانیه داشته باشند.
دکتر محمد حسین سرائی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، وضعیت فعلی گردشگری را در حال گذار معرفی کرد که بسیاری از مشکلات به وجود آمده در این مرحله به مرور زمان حل خواهد شد.
وی پیشنهاد کرد که کانون تفکر شبکه ای از کارگروه‌ها را تشکیل دهد تا بین کارگروه‌های ایجاد شده در سطح استان ارتباط برقرار شده و با به دست آوردن اطلاعات و خروجی کارگروه‌ها بر غنای بیانیه کانون افزوده شود.
وی نگاه سیستمی و شناخت سطوح سیستم و اهمیت به مزیت‌ها به اندازه چالش‌ها را در بخش سیاست‌های بیانیه را مهم خواند. احسان کریمی میبدی نماینده صدا و سیما نیز مبهم بودن جنس بیانیه را یک ضعف خواند و پیشنهاد کرد کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود و بر بخشی از بیانیه کار کند و در هرجلسه‌ کانون، گزارشی از عملکرد کارگروه‌ها ارائه شود.
در نهایت دکتر دلشاد تشکیل کارگروههای تخصصی و بررسی بیانیه کانون را در دستور کار جلسه آتی قرار داد.