لینک های ضروری
  بازدید : 872
تاریخ انتشار : 11 شهريور
به میزبانی پژوهشکده معماری بومی
کارگاه تدوین آیین نامه معماری خشتی در دانشگاه یزد برگزار شد
کارگاه تدوین آیین نامه معماری خشتی در دانشگاه یزد برگزار شد
کارگاه دو روزه تدوین آیین نامه معماری خشتی با حضور کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و با همراهی اداره کل راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پایگاه پژوهشی میراث جهانی شهر تاریخی یزد و به میزبانی پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد به مدت دو روز در یزد برگزارشد

در این کارگاه اعضای هیات علمیو متخصصان سازه های خشتی به ارایه یافته ها و نتایج پژوهش های خود پرداختند.

دکتر عباسی هرفته رییس پایگاه پژوهشی میراث جهانی شهر تاریخی یزد با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست تخصصی در یزد، آن را نتیجه پیگیری های دو سال اخیر مسوولان استان دانست و گفت امکان تداوم ساخت و ساز خشتی در بافت تاریخی شهر یزد از جمله تعهدات ایران به مجامع بین المللی است که باید بدان جامه عمل پوشیده شود

وی با اشاره به اینکه معماری خاک، معماری آینده بخش قابل توجهی از دنیا خواهد بود گفت جهان بیش از این ظرفیت فاجعه آفرینی صنعت نوین ساختمان را ندارد و این صنعت آبخوار، انرژی خوار و آلاینده، تهدید جدی زیست آینده بشر به شمار می رود. این عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت دنیا به سمت احیای معماری با خاک پیش می رود چرا که ظرفیت محدود منابع آب،خاک و هوای شهرها راه دیگری را پیش روی صنعت ساختمان قرار نمی دهد

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد ابراز امیدواری کرد که یزد طلایه دار بازرویش معماری خشتی در کشور خواهد بود و در آینده ضابطه ای که برای یزد در حال نگارش است در سایر شهرهای ایران هم با اندکی دخل و تصرف قابل استفاده است و این خدمت بزرگی از طرف یزد و یزدی ها به کشور و زیست بوم ایران خواهد بود

دکتر عباسی هرفته خاطر نشان ساخت دنیای توسعه یافته متوجه شده که از جمله راه های برون رفت از مخاطرات زیست محیطی، رفتن به سمت ساخت وساز سبز است و معماری خاک از جمله سبزترین انواع ساخت و ساز است که نیاکان ما به خوبی آن را از طریق آثاری که به جا مانده است به ما آموخته اند و ما باید آن روزآمد کنیم

. هم اکنون در بیش از سی کشور پیشرفته دنیا از جمله فرانسه، آمریکا، آلمان، اسپانیا، استرالیا و ... ساخت و ساز نوین با خاک قانونی شده و به مباحث پایداری، دوام و سایر مسایل فنی آن به منظور روزآمدشدن پرداخته شده است.