لینک های ضروری
  بازدید : 639
تاریخ انتشار : 17 شهريور
دویست و بیست و ششمین نشست شورای دانشگاه برگزارشد
کلیات منشور اخلاقی دانشجویان دانشگاه یزد به تصویب رسید
کلیات منشور اخلاقی دانشجویان دانشگاه یزد به تصویب رسید
در دویست و بیست و ششمین نشست شورای دانشگاه یزد، کلیات منشور اخلاقی دانشجویان مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت و تصویب شد. مفاد این منشور از سوی دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه و با همکاری واحدهای ذی‌ربط در دست تهیه است و با آغاز سال تحصیلی جدید به عنوان میثاق جامع دانشجویان این دانشگاه لازم الاجراست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست که روز سه شنبه دوازدهم شهریورماه برگزارشد، همچنین با راه‌اندازی رشته‌های آموزش زبان عربی و علم داده‌ها در مقطع کارشناسی ارشد موافقت شد و درخواست تأسیس این دو رشته به شورای گسترش آموزش عالی کشور ارجاع داده شد.

در این نشست سرپرست دانشگاه یزد در سخنانی بر لزوم  تغییر در روند توسعه و تعدیل رشته‌ها به ویژه در رشته‌های کم‌متقاضی تأکید کرد. دکتر قاسم بریدلقمانی همچنین با اشاره به ضرورت اصلاح فرایندها در دانشکده‌ها، خواستار بررسی و ارایه پیشنهادهای کارشناسی برای تلفیق برخی از دانشکده‌ها و تغییر در رشته‌های موجود شد. وی از رؤسای پردیس‌ها و دانشکده‌های مستقل خواست برنامه‌های خود را در این زمینه، برای طرح در جلسات آتی شورای دانشگاه آماده کنند.

لزوم رفع مشکلات دانشجویان در دانشکده ها، تعیین یک روز در هفته برای مراجعه عمومی و ضرورت حضور فیزیکی رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی در دفتر کار خود، از دیگر مواردی بود که در سخنان سرپرست دانشگاه یزد مورد تأکید قرار گرفت. دکتر بریدلقمانی همچنین با اشاره به هدفمندکردنِ جذب اعضای هیأت علمی با تکیه بر جذب افراد شاخص و تأثیرگذار، خواستار بهبودِ تدریجی وضعیتِ نامطلوب ترددهای هفتگی برخی از اعضای هیأت علمیِ غیربومی و اسکان آن‌ها در یزد شد.

وی با تاکید بر ساده سازی فرآیندها و رعایت سلسله مراتب در بررسی مشکلات دانشگاهیان افزود: بهتر است مدیران پردیس و روسای دانشکده ها مشکلات هیات علمی و دانشجویان را مرتفع نمایند و بحث های کلیدی و مشکلات اصلی دانشکده ها در شورا مطرح شود.

دکتر بریدلقمانی در ادامه خواستار حضور پررنگ مدیران دانشگاه در رصد مشکلات دانشجویان شد و اظهار داشت: در برگزاری مراسم معارفه دانشجویان در آغاز ترم، حضور روسای پردیس ها، روسای دانشکده‌ها و مدیران میانی ضرورت دارد.

  در ادامه، مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید و تحوّلاتی که اخیراً در تیم مدیریتی دانشگاه رخ داده است گفت: با انتصاب معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی سابق دانشگاه به عنوان سرپرست دانشگاه فرصت مغتنمی برای ایجاد تحول در امور آموزشی و فضای علم آموزی در دانشگاه پیش آمده است. دکتر علی‌اصغر علمدار با تأکید بر توقعاتی که از سرپرست جدید و تیم مدیریتی وی وجود دارد، شرایط کنونی را بسیار حساس توصیف کرد. وی سپس با پخش یک کلیپ کوتاه، توجه اعضای شورای دانشگاه را به دونکته مهم و محوری برای بهبود شرایط و ارتقای کیفی و کمی فعّالیت‌های دانشگاه جلب کرد. به گفته وی مهمترین نکته‌ای که باید مورد توجه جدّی مسئولان و آحاد دانشگاهیان این دانشگاه قرارگیرد، ضرورت جامع‌نگری، هماهنگی و همبستگی است. مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه همچنین بر ضرورت ایجاد محیطی تمیز و پاکیزه برای طلب علم به عنوان نکته مهم دیگری که باید در آستانه سال تحصیلی جدید، مورد اهتمام و نظارت دقیق مسئولان ذی‌ربط قرارگیرد، تأکید کرد. وی همچنین پیشنهاد کرد در فرصت باقیمانده تا آغاز رسمی سال تحصیلی جدید، مسؤولان ارشد دانشگاه بازدیدهای جامعی را از فضاهای آموزشی، رفاهی و تجهیزات آن در دستورکار خود قراردهند.

در این نشست دکتر حمیدرضا ابوطالبی، دبیر هیأت ممیزه دانشگاه گزارشی از روند بررسی پرونده‌های ارتقا و تبدیل وضعیت در کمیسیون‌های تخصصی و کمیته‌های منتخب ارایه کرد. وی به تشریح مدّت زمان توقف پرونده‌ها در هریک از مراحل پنج‌گانه ثبت پرونده در کمیته منتخب، دریافت نامه در هیأت ممیزه، تحقیق و بررسی، برگزاری جلسه هیأت اجرایی و ابلاغ رأی پرداخت. به گفته دکتر ابوطالبی، عمده‌ترین علّت تأخیر بیش از حدّ در روند بررسی برخی از پرونده‌‌ها مربوط به مرحله نخست یا همان فرآیند ثبت پرونده در کمیته منتخب تا ارجاع آن به دبیرخانه هیأت ممیزه است.

نحوه بهره‌مندی اعضای هیأت علمی دانشگاه از مزایای شیوه‌نامه عضو هیأت علمی وابسته در پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی را تشریح کرد.

در این جلسه معاون دانشجویی دانشگاه نیز به بیان اقدامات انجام گرفته در خصوص تعمیرات ساختمان آفتاب، ایجاد زمین چمن مصنوعی در محوطه سراهای دانشجویی پسران و راه‌اندازی پیست دوچرخه‌سواری در محوطه سراهای دانشجویی دختران پرداخت. دکتر محمدرضا صادقیان شاهی در ادامه، از ایجاد یک رستوران جدید در محل ساختمان سابق فروشگاه شرکت تعاونی واقع در مجاورت سراهای دانشجویی پسران خبرداد. وی همچنین از مدیران دانشگاه دعوت کرد از سراهای دانشجویی دانشگاه بازدید کنند.

در ادامه جلسه، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گزارشی از گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه‌ها با تأکید بر لزوم بازنگری و اصلاح برنامه‌ریزی دروس ارایه کرد. دکتر محمدتقی صادقی در ادامه سخنان خود، به تشریح برخی از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه مسایل آموزش‌عالی کشور پرداخت. وی همچنین از مسئولان دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی خواست فهرست و مشخصات دروس را بموقع و به طور کامل در سامانه آموزشی گلستان وارد کنند.

معاون اداری و مالی دانشگاه نیز در ادامه این جلسه، گزارشی از تعمیرات و عملیات بهسازی ساختمان‌های دانشگاه ارایه کرد. دکتر علی مروتی همچنین به بحث بودجه وصرفه‌جویی در خریدهای جاری و تجهیزات اشاره کرد و خواستار یافتن راه‌هایی برای درآمدزایی دانشکده‌ها، پردیس‌ها و دانشگاه شد. این مقام مسئول همچنین بر ضرورت استفاده بهینه از نیروی انسانی و فضاهای فیزیکی در پردیس‌ها تأکید کرد.

در این نشست، همچنین پس از استماع گزارش عملکرد دکتر زلفا زینل‌پور در مدّت تصدّی مسئولیت مشاور رییس دانشگاه یزد در امور زنان و خانواده، از خدمات وی تجلیل شد. در ادامه دکتر زینب سلطانزاده به عنوان مشاور جدید رییس دانشگاه در امور زنان و خانواده، در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد بتواند با حمایت و پشتیبانی مسئولان، گام‌های مؤثری را در مسیر پی‌گیری مسایل و مشکلات بانوان و ایجاد امکانات رفاهی بیشتر برای آنان بردارد. در ادامه، اعضای شورای دانشگاه با پیشنهاد حوزه معاونت دانشجویی مبنی بر عضویت دکتر حمید کبیری شاه‌آباد، عضو هیأت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی در شورای انضباطیِ تجدیدنظرِ دانشجویان موافقت کردند.