دسترسی سریع
   بازدید : 1752
تاریخ انتشار : 25 مهر1398
دکتر جلیل بهارستان در نشست اخلاق تعلیم و تربیت مطرح کرد:
اولین راه اصلاح انسان ، اصلاح تفکر است
اولین راه اصلاح انسان ، اصلاح تفکر است
سلسله نشست های اخلاق تعلیم و تربیت با سخنرانی دکتر جلیل بهارستان، صبح روز چهارشنبه ۲۴مهرماه با حضور سرپرست دانشگاه یزد و دانشگاهیان در تالار فرهنگ برگزار شد.
دکتر جلیل بهارستان ؛ عضو هیات علمی دانشگاه یزد در ابتدای این نشست در خصوص قیام امام حسین و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعه اظهار داشت: پاسخ به چرایی قیام امام حسین، تبیین کننده فلسفه این قیام است و اگر مصداق عینی این پرسش را نامه امام حسین (ع) به محمد حنفیه در نظر بگیریم به این نتیجه خواهیم رسید که ایشان برای اصلاح و بهسازی باورها، اعتقادات و ارزش ها و نه برای تکاثر قدرت و ثروت قیام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اولین راه اصلاح انسان، اصلاح تفکر و رسیدن از تفکر نادرست  به تفکر صحیح است تصریح کرد: جامعه در زمان امام حسین (ع) از صراط مستقیم منحرف شده بود و چون با امر به معروف  ونهی از منکر تغییری حاصل نشد، ایشان دست به جهاد زدند

دکتر بهارستان، امر به معروف و نهی از منکر را برنامه امام حسین و فلسفه قیام ایشان را اصلاح دین دانست و افزود: اگر امر به معروف در جامعه از بین برود، فساد در جامعه شکل می گیرد و موجب غلبه ظالم بر مظلوم می شود که در این شرایط ظالم برای ظلم خود، مظلوم برای ظلم پذیری و تضعیف کنندگان مظلوم به دلیل همراهی و سکوت مسئول هستند

وی تصور رایج مبنی بر اینکه علم، نقطه مقابل جهل است را تصور اشتباهی برشمرد و ادامه دادعقل نقطه مقابل جهل است و می توان جهل را کج فهمی یا  ادراک غلط تعریف کرد.

دکتر بهارستان با بیان اینکه آنچه بر سر اسلام می آید، تقصیر مدعیان دانایی در دین است، وهابیون و داعشی ها را نمونه بارز کج فهمی و مدعیان دانایی در دین دانست.

دکتر جلیل بهارستان در بخش دیگری از سخنان خود تعلیم و تربیت را جهل زدایی و ضلالت روبی به منظور جلوگیری از غفلت عنوان کرد و احیای فطرت پاک انسان و کنترل عوامل بازدارنده در مسیر خلق و در مدار خالق با روشی متعادل جهت رشد انسانی متعادل  را از نتایج تعلیم و تربیت برشمرد.

وی با ارائه تعاریفی از رفتار، سلوک واخلاق اظهار داشت: سلوک شامل رفتار و اعمال کاملا آزاد و اختیاری نیست و رابطه ضابطه مند با توجه به شرایط زمانی ومکانی و مطابق با عرف شرعی و قانونی معنا می شود اما اخلاق رفتار و اعمال اختیاری است و ریشه در طلب خیر دارد یعنی انتظار می رود اخلاق انسان به گونه ای باشد که کشکول رذائل سلبی به فضایل ایجابی تبدیل شود.

 وی در ادامه با تاکید بر اینکه تعلیم وتربیت و رسیدن به مدارج بالای علمی، حرکتی جوهری، تدریجی و تکمیلی  است، شناسایی رفتار انسان را شاخصه روانشناسی علمی و شناسایی حالت وجودی انسان را از شاخصه های روانشناسی اسلامی نام برد.

 دکتر جلیل بهارستان با تاکید برمقام والای معلم در جامعه اظهار داشت: معلم باید توانایی تاثیر بر فکر و قلب شاگردان را داشته باشد و جهاد اکبر در معلمی این است که فکر دانشجویان را از پیرامون گرفته و در کلاس متمرکز سازد و این امر جز با هنر و اخلاص میسر نیست

وی در ادامه سخنان خود  صداقت، صمیمیت، صلابت ،صبوری و صلاحیت را از ویژگی های معلم نمونه برشمرد و خاطر نشان کرد: این خصوصیات موجب پرورش خصوصیاتی چون توانایی، تصمیم، تلاش، تداوم، توقع کم و توکل در دانشجویان خواهد شد.

دکتر جلیل بهارستان در پایان در خصوص صداقت معلمان اظهار داشت: صداقت آنقدر اهمیت دارد که معصومین (س) معتقدند اگر تمام خوبی ها در محفظه ای جمع شوند راه یافتن به این محفظه صداقت و درستی است و اگر تمام بدی ها در محفظه ای جمع کنند، کلید ورودی آن دروغ و نادرستی است.

در پایان این نشست، سرپرست دانشگاه یزد با اهدای لوح تقدیر از دکتر جلیل بهارستان، عضو پیشکسوت هیات علمی دانشگاه یزد تقدیر و تشکر کرد.

شایان ذکر است دکتر محمدرضا صادقیان شاهی عضو هیأت علمی و معاون دانشجویی دانشگاه، پیش از آغاز سخنرانی دکتر بهارستان، در سخنان کوتاهی به معرفی سخنران نشست و جایگاه علمی و اخلاقی وی پرداخت.

دکتر جلیل بهارستان در سال 1316 در یزد متولد شد . وی دوره کارشناسی و ارشد خود را در دانشگاه تربیت معلم تهران گذراند و توانست مدرک دکترای خود در رشته مدیریت آموزشی را از دانشگاه پاسیفیک آمریکا دریافت کند. وی در سال 1370 به سمت رییس مجتمع علوم انسانی دانشگاه یزد منصوب شد و سرانجام درسال 1386 به افتخار بازنشستگی نائل شد.