لینک های ضروری
  بازدید : 371
تاریخ انتشار : 3 دي
پتانسیل های بخش خصوصی در تقویت حوزه های تعاملی صنعت و دانشگاه
پتانسیل های بخش خصوصی در تقویت حوزه های تعاملی صنعت و دانشگاه
کانون تفکر اقتصادد دانشگاه یزد چهل و چهارمین نشست خود را روز شنبه مورخ 30آذرماه 1398 با حضور جمعی از مدیران ارشد استان و ریاست دانشگاه یزد ، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزار کرد.
در ابتدای جلسه، دکتر محمدرضا مشاهیری، رئیس کمیسیون آموزش و پژو هش اتاق بازرگانی استان  با تشریح دستور کار جلسه تحت عنوان "پتانسیل های بخش خصوصی در تقویت حوزه های تعاملی صنعت و دانشگاه" و معرفی مختصری از نحوه راه اندازی و دستاوردهای مرکز علم و کار از خانم عربشاهی دعوت کرد به ارائه گزارش خود در ارتباط با مرکز علم و کار بپردازد.
مرکز علم و کار
عربشاهی با تأکید بر اینکه در کشورهای مختلف، الگوهای مختلفی در راستای شکل بخشی به تعامل دانشگاه و صنعت شکل گرفته است افزود: در سال 1391 اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اقدام به برگزاری همایش تعامل صنعت و دانشگاه کرد که در ادامه، همایش های مشابه در سایر استانها با همکاری اتاق های بازرگانی مربوطه برگزار گردید. برگزاری این همایش نقطه شروعی شد برای راه اندازی مرکز علم و کار و در واقع این مرکز به صورت دبیرخانه ای شروع به فعالیت کرد ولی به صورت رسمی در تاریخ 20/12/ 1393با امضای تفاهم نامه ای  بین ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد و رؤسای همه دانشگاه‌های استان فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
عربشاهی جمع آوری نیازمندیهای نیروی کار واحدهای تولیدی و کمک جهت تأمین آن،ایجاد پرتال کاریابی، جهت دهی پروزه های دانشگاهی دانشجویان به سمت عملیاتی شدن،ایجاد بانک اطلاعاتی از توانمندیهای اعضاء هیات های علمی برای معرفی به واحدهای تولیدی،همکاری در برگزاری نمایشگاه فن بازار و معرفی واحد برتر صنعتی پژوهش محور را از جمله فعالیت های این مرکز اعلام کرد.
وی افزود: امضای تفاهم نامه تیپ مرکز علم و کاربا واحدهای صنعتی متقاضی و انجام بازدیدهای هدفمند اعضاء هیأت علمی از واحدهای صنعتی از جمله برنامه های پیش روی مرکز می باشد.
در ادامه دکتر غضنفر امیرجلیلی، نائب رئیس اتاق بازرگانی، با تشکر از حاضران عنوان کرد: گرچه این اتاق تاکنون کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است ولی آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است و از آنجا که این مرکز در کاربینی و جذب نیروی کار فعالت داشته و نقش راه گشا دارد باید بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد و یکی از اتفاقات خوبی که در این اتاق افتاده، راه اندازی مرکز علم و کار است که ما به طور اساسی در این مرکز افراد شایسته و جویای کار را به صنعت معرفی میکنیم و نتایج کار تاکنون رضایت بخش بوده است؛ چرا که اکثراً دانشجویانی معرفی می شوند که در حوزه خود از دانشجویان ممتاز محسوب می گردند.
وی افزود: در مورد فرصت های مطالعاتی به اساتید در صنایع باید بگویم ما بسیار استقبال میکینم و در واقع باید بپذیریم تا دانشگاه ها وارد عرصه صنعت نشوند و نیازها را از نزدیک نبینند و در حل آنها اقدام نکنند بودن دانشگاه و صنعت در کنار هم میسر نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارتباط صنعت و دانشگاه به ارتباط دانشگاه و جامعه تبدیل شده است تأکید کرد: این رویکرد در مرکز علم و کار و اتاق بازرگانی هم دنبال می شود. وی تشکیل کمیسیون سرمایه گذاری نوآورانه در اتاق بازرگانی را یکی دیگر از محورهایی دانست که می تواند ارتباط صنعت و دانشگاه را آسان تر کند؛ چرا که هدف از تشکیل این کمیسیون، جمع آوری ایده های دانشجویان در ارتباط با مسائل مختلف بوده که این ایده ها پس از جمع آوری و پالایش به سرمایه گذاران عرضه می گردد و تاکنون دو رویدادی که در ذیل این کمیسیون برگزار شده توانسته است موفقیت قابل توجهی به دست آورد.
نگاه ریشه ای به تعامل صنعت و دانشگاه
دکتر قاسم برید لقمانی، ریاست دانشگاه یزد با تشکر از اتاق بازرگانی و اعضای کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد بابت برگزاری این نشست مشترک اظهار داشت: گرچه همانگونه که مطرح شد شکل گیری مرکز علم و کار اقدام خوبی بوده است و در واقع این مرکز با معرفی نیروهای شایسته به صنایع متقاضی، نه تنها در تعامل صنعت و دانشگاه گام بر میدارد که در راستای خدمت به جامعه عمل میکند ولی بهتر است کمی ریشه ای تر به موضوع بپردازیم.به این صورت که صنایع صرفاً به نیروهای آماده ورود به بازار کار نیندیشد، بلکه در بحث بورس کردن دانشجویان توانا از لحاظ درسی و شاید کمی آسیب پذیر از لحاظ مالی قدم بردارد که این امر با توجه به اینکه از گذشته های دور در کشور و استان ما وجود داشته است می تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد که البته دانشگاه خود در ذیل همین موضوع طرحی با عنوان فرصت کاری دانشجویان در صنعت (کوآپ) را مطرح کرده است. به این صورت که به دانشجو یک الی دو ترم بین دوره تحصیلی خود فرصت داده می شود که کسب مهارت و کشف علایق خود را در حوزه صنعتی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی‌اش دنبال کند سپس به دانشگاه برگشته و در سال آخر تحصیلی به سمت صنعتی که می خواهد در آن فعالیت کند جهت گیری کند. بنابراین به مرکز علم و کار پیشنهاد می شود در کنار فعالیت های ذکر شده، بحث بورس دانشجویان توسط صنایع را هم دنبال کند.
وی افزود: در ارتباط با فرصت مطالعاتی اساتید هم باید بگویم در واقع این امر قدمی رو به جلو از سوی دانشگاه بوده است.
دکتر بریدلقمانی تصریح کرد: خوشبینم که ادبیات حاکم در دانشگاه عوض شده و از ادبیاتی آموزشی به سمت فناور بودن حرکت کرده است و به جد معتقدیم خیلی از دانشجویان ما با توأمان کردن تجربه در کار خود می توانند گره از بسیاری از مشکلات بگشایند.
وی با اشاره به همایش آسیب شناسی پایان نامه ها که به همت دانشگاه یزد و دفتر نهاد رهبری در دانشگاه یزد برگزار شد،تأثیر میز صنعت و دانشگاه این همایش را مثبت ارزیابی کرد و افزود:  تصمیم گرفته شده است است از این پس هرساله این همایش برگزار شود و تصویب پروپزال های پژوهشی دانشجویان حتی الامکان در چنین فضایی  صورت بگیرد. به این صورت که نمایندگانی از صنعت در کناراساتید و دانشجویان پایان نامه هایی کاربردی تعریف کنند.
رئیس دانشگاه یزد تصریح کرد: حتی در جذب اعضاء هیأت علمی نیز رویکرد دانشگاه تغیییر کرده است و ارائه ایده های درخور توجه جهت حل مشکلات جامعه توسطاساتید، یکی از امتیازات افراد جهت جذب در هیأت علمی دانشگاه درنظر گرفته می شود.
دکتر برید لقمانی متذکر شد: البته در پی کاربردی کردن پژوهش ها باید مراقب باشیم که به افراط یا تفریط دچار نشویم و توجه داشته باشیم اساس برخی از رشته های دانشگاهی توسعه ی دانش بنیادی است که این رشته ها نیز باید حفظ شوند؛ به عبارتی فن آوری و دانش باید درکنار درنظر گرفته شوند؛ دوبالی که اگر درکنار هم وجود داشته باشند موجب ارتقاء خواهند شد.
دکتر محسن هادی زاده، مدیر دفتر ارتباطات صنعت و دانشگاه تعیین تکلیف و نظم بخشی به کار دانشگاه های موجود در حوزه یعلم و کار را ضروری دانست و افزود : باید برای هریک از این دانشگاه ها مأموریت مشخصی تعریف شود و در صورتی حرکت به سمت سرمایه ملی و توسعه مبتنی بر تولید محققق خواهد شد که مراکز نوآوری و شرکت های دانش بنیان تقویت شود به عبارتی  در دانشگاه ها مراکز شتاب دهنده را در دستور کار خود قرار دهیم و و این مراکز و شرکت های دانش بنیان را در ارتباط با یکدیگر قرار دهیم.
ایجاد مراکز هدایت شغلی و توسعه ی مراکز تحقیق و توسعه و هم چنین شبکه سازی در راستای تحقق بخشی به تعاملات دانشگاه و صنعت از دیگر پیشنهادات دکتر هادی زاده در این جلسه بود.
چالش تاریخی گسستگی نهادی و اجتماعی
دکتر سعید عطار دبیر کانون های تفکر دانشگاه یزد با تأکید بر رویکرد آسیبیب شناسانه ی کانون های تفکر اظهار داشت: انتظار ما از این جلسه و جلسات مشابه آن است که از حالت گزارشی خارج شویم و به صورت آسیب شناسانه با مسائل برخورد کنیم .
وی افزود : واقعیت این است که  در حال حاضر به دلایل مختلف تاریخی، ساختاری و فردی ما با معضل بریدگی و جزیره ای بودن در نهادهای مختلف دولت و جامعه مواجه هستیم و این معضل نه تنها در ارتباط با دانشگاه و صنعت یا جامعه که حتی در بخش های مختلف دولت نیز مشهود است. بنابراین ماباید به دنبال یافتن چرایی ایجاد این بریدگی ها باشیم و در مرحله ی دوم به ارائه ی راهکار بپردازیم که چگونه می توان این معضل را حل کرد. که اگر این دو گام را به خوبی برداریم می توان صورت بندی مفهومی مناسبی از موضع ارائه داد و البته باید توجه داشت سالیان درازی است که  این پرسش پیش روی ما قرار گرفته و جواب های مختلفی هم به آن داده شده که تاکنون هیچ کدام کارگشا نبوده است ولی در حال حاضر با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، دانشگاه و سایر نهادهای موجود در جامعه با تأملی جدی روبرو می باشند و به خوبی دریافته اند اگر چیزی برای عرضه به جامعه نداشته باشند, فلسفه ی وجودیشان زیر سؤال می رود.بنابراین باید با ضوابط جدید و متفاوت از گذشته به دنبال یافتن پاسخ پرسش های فوق باشیم.
مهندس اکرم فداکار،معاون استاندار با تأکید بر راهبرد اقتصاد دانش بنیان به عنوان راهبرد اساسی که در دستورکار استانداری جهت حل مشکلات اقتصادی قرار گرفته، اظهار داشت: اگر بخواهیم با رویکرد آسیب شناسانه به موضوع ارتباط د انشگاه و صنعت بپردازیم از جمله آسیب های ما این است که در گام اول عناوین و ایجاد مراکز می مانیم و گرچه اهدافی اعلام می گردند ولی مکانیزم های تبدیلی برای رسیدن به اهداف کافی نیستند.
وی از دیگر مشکلات تعامل دانشگاه و صنعت را عدم توانایی در در تعریف مدل مالی، حقوقی برد- برد بین طرفین عنوان کرد و آن را یکی از عوامل ایجاد بی اعتمادی بین صنعت و دانشگاه ارزیابی کرد.
اقتصاد دانش بنیان
مهندس فداکار، در ادامه با تأکید براینکه به دلیل طولانی شدن پروسه ی تدوین و استخراج راهبردها از جلسات کانون تفکر اقتصاد در ارتباط با موضوع بیکاری، نهاد استانداری در این رابطه نتوانسته به صورت عملیاتی از دستاوردهای کانون تفکر اقتصاد استفاده کند ضمن اینکه از این کانون خواست خروجی کار خود در ارتباط با موضوع بیکاری را در اختیار استانداری قرار دهد تقفاضا کرد کانون تفکر اقتصاد مجالی را برای بحث و بررسی حول موضوع اقتصاد دانش بنیان به عنوان راهبرد اقتصادی استانداری یزد قرار دهد و تأکید کرد: نگاه ما به اقتصاد دانش بنیان صرفاً نباید به پارک علم و فناوری ختم شود و در واقع اقتصاد دانش بنیان گستره ی وسیعی را دربر می گیرد و صنایع بزرگ ما هم باید به سمت دانشی شدن حرکت کنند.
دکتر عطار با اشاره به اینکه خروجی مباحث کانون تفکر اقتصاد در موضوعات مختلف مورد توجه استانداری از جمله بیکاری دراختیار این نهاد قرار خواهد گرفت افزود: در ارتباط با اقتصاد دانش بنیان، کانون تفکر اقتصاد دانشگاه تاکنون 8 جلسه برگزار کرده که خروجی آن را می توان به این صورت بیان داشت: اکثر صاحب نظران ما در حوزه ی اقتصاد از پاگرفتن و رشد اقتصاد دانش بنیان در مملکت نفتی گرفتار تحریم ما ناامید هستند و معتقدند در جایی که اقتصاد نمی تواند پایه ای ترین و ابتدایی ترین لوازم خود را آماده کند اقتصاددانش بنیان برایش یک کالای لوکس محسوب می شود.
دکتر غضنفر امیر جلیلی در پاسخ به این سؤال که چرا صنایع ما اقبالی به دانشگاه ها ندارند اظهار داشت: از آنجا که تجهیزات راه اندازی و شروع به کار صنایع ما اکثراً به صورت کامل وارد شده اند  در این مرحله که نیازی به دانشگاه ها احساس نشده است ولی صنایع در حوزه ی توسعه، بازاریابی و تجارت الکترونیک به دانشگاه ها نیاز دارند و مشتاق برقرای ارتباط در این حوزه ها می باشند.
دکتر عباس علوی راد عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد یزد با نقد رویکرد استانداری در حل مشکلات اقتصادی عنوان کرد: در حالیکه در بودجه ی پیش بینی شده ی سال 1399 یزد برای ایجا اشتغال صرفاً1/1 درصد از 800 میلیارد تومان به اقتصادد دانش بنیان اختصاص داده شده است چگونه استانداری ادعا می کند که اقتصاد دانش بنیان را به عنوان راهبرد اساسی خود در حوزه ی اقتصادی دنبال می کند. این آمار خود نشان از عدم باور حقیقی استانداری به اقتصاد دانش بنیان است و حتی اگر بپذیریم استانداری یزد واقعاً به این راهبرد اعتقاد دارد باید بپذیریم که دولت مرکزی و محلی ما به انشقاق فکری آزاردهنده ای دچار هستند.
مهندس مهدی رحمانی از منطقه ی ویژهی علم و فناوری سعی کرد تعریف شفافی از اقتصاد دانش بنیان ارائه دهد و عنوان کرد: اقتصادد دانش بنیان را باید در یک سر طیفی بدانیم که سوی دیگر آن اقتصاد منبع بنیان قراردارد و بدون اینکه امکان انتخابی برای کشورها وجود داشته باشد، همه ی کشورها باید از سمت منبع بنیان طیف به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت کنند. بنابراین انتقال دانش به صنعت امری نسبی است و هرچه این تعاملات شکل گسترده تری به خود بگیرد حجم انتقال دانش به اقتصاد که نوآوری است بیش تر می شود بنابراین اقتصادد دانش بنیان نه تنها یک کالای لوکس نیست که یک ضرورت است.
سیاست زدگی در عرصه ی پژوهشی
دکتر حبیب انصاری سامانی،دبیر کانون تفکر اقتصادد دانشگاه یزد با انتقاد از ایجاد محدودیت های متعدد آئین نامه ای و وتویی که امکان حضور اساتید در صنعت را محدود کرده و ارتقاء اساتید را به  عبور از دیوارهای هزارتو مشروط کرده اند بیان داشت: بهتر است به جای اینکه به قوانین و آئین نامه های وتویی اضافه کنیم ازآنها بکاهیم .
وی هم چنین سیاست زدگی را از دیگ عوامل مخرب عرصه ی پژوهشی دانست و بیان داشت : در تحقق پژوهش های کاربردی نه تنها هیچ حمایت ملموسی از ما نمی شود که ما حتی برای بسیاری از داده ها به بهانه های واهی مختلف در اختیار ما قرارنمی گیرد.
دبیر کانون تفکر اقتصاد دانشگاه نهادها و سازمان های کژکارکردی را از دیگر چالش های این حوزه عنوان کرد و افزود : برای مثال در حالی که قرار بود پارک علم و فناوری همراه دانشگاه باشد به نهادی تبدیل شده است که صرفاً دنبال تحقق منافع و گسترش برند خودش می باشد.
دکتر عطار با تصدیق و تأکید براین موضوع که رابطه ی صنعت و دانشگاه شکست خورده و ما با ویرانه ای فردی، نهادی و سازمانی در این زمینه مواجه هستیم. تأمل مناسب در همین رابطه را خواستار شد و بیان داشت: شاید در این صورت بتوانیم چارچوب کاربردی مناسبی ارائه دهیم.
دکتر معصومه طباطبایی ریاست دانشگاه یزد ضمن انکه ابتکار عمل دانشگاه ها در مباحثی هم چون آئیین نامه های مقرراتی دست وپاگیر و مانع رشد را خواستار شد افزود: در ارتباط با راهکارهای ارائه شده باید مراقبت لازم را داشته باشیم که مبادا نتیجه ی کار چیزی متفاوت از خواسته ی ما باشد. برای مثال در ارتباط با فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت باید ضوابط و فرایندها به درستی تعریف شود که مبادا به سرنوشتی مشابه طرح کارآموزی دانشجویان دچار شود، چرا که متأسفانه دراین رابطه بعضاً اساتید ما همکاری لازم رابه عمل نمی آورند و دانشجویان نیز فقط به دنبال گرفتن تأییدی می باشند براین مبنا که دوره ی کارآموزی را گذرانده اند.
ریاست دانشگاه آزاد افزود: ما در استان یزد افراد توانمندزیادی برای حل مشکلات داریم و نیاز داریم مسئولان  جهت دهی مناسبی به آنها بدهند.
وی افزود: گرچه اقتصادد دانش بنیان به خودی خود یک حسن محسوب می شود و اینکه نهاد ارشد اجرایی استان این رویکرد را در دستور کار خود قرار داده خوشحال کننده است لیکن در بحث ارائه ی راهکارها در این زمینه به هم اندیشی های بیش تری نیاز است.
نابایسته های حوزه ی اقتصاد و سرمایه
سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا میرحیدری، رئیس پلیس استان، نگاه سودآورانه و منفعت طلبی شخصی در صنایع و سرمایه گذاری ها را یکی از چالش های اساسی جامعه ما ارزیابی کرد و افزود: درزمان های گذشته بازاریان و سرمایه گذاران ما به مسائل دینی و اخلاقی و منافع جمعی و کشوری بیش تر اهمیت می دادند درحالیکه در حال حاضر این رویکرد کم رنگ شده است و ماباید به دنبال یافتن این پاسخ باشیم که چرا این نابایسته در جامعه ما و میان صنعتگران و سرمایه داران ما گسترش یافته است. به عبارتی خواست ما از کانون تفکر اقتصاد این است که روی مسائل اجتماعی و بهبود شرایط جامعه در این حوزه نیز کار کنند .
سرتیپ میرحیدری تأسیس پلیس امنیت اقتصادی را از جمله اقدامات نهاددمتبوعش در حوزه ی اقتصاد اعلام کرد و تأکید کرد ما حاضریم داده های حاصل از کار این سازمان رادر صورت درخواست کانون تفکر جهت حل مشکلات و مسائل جامعه در اختیار آن ها قرار دهیم.
مهندس فداکار پیرو صحبت های دکتر علوی راد اظهار داشت: استناد به شاخص بودجه بدترین شاخصی می باشد که در این حوزه می توان به آن ارجاع داد. انشقاق دولت و سیاست های ابلاغی هم مسأله ی تازه ای نیست و سالهاست که مطرح می باشد و شاید تاکنون هم به اقتصاد دانش بنیان به عنوان کالایی لوکس نگاه می شده است ولی ما قصد داریم این نگاه را عوض کنیم و از کانون تفکر می خواهیم با رویکرد علمی و نقادانه موضع ما را مورد بررسی قرار دهد و اگر گزینه ی دیگری دارد به ما اعلام کند.
دکتر کاظم یاوری عضو هیأ ت علمی گروه اقتصاد،مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد با تأکید براینکه در حال حاضر مسأله ی ما صرفاً ارتباط صنعت و دانشگاه نیست بلکه ارتباط دانشگاه  و جامعه است ابراز داشت: گرچه ما در کانون تفکر به اجماع در ارتباط با ضرورت بحث و بررسی اقتصاد دانش بنیان رسیدیم ولی تصمیم گرفته شد پیش از آن به مباحث جدی که لازمه ی کار هستند پرداخته شود که در همین راستا تعامل دانشگاه و صنعت در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود : تعامل دانشگاه و صنعت صرفاً نباید به پروزه های دانشگاهی یا فرصت های مطالعاتی ختم شود و زمینه های مختلفی وجود دارد که دانشگاهیان می توانند در آن فعالیت کنند و با صنعت در تعامل باشند که از جمله ی آنها می توان به حضور در کمیسیون های سرمایه گذاری و دیدار با سفرا و ... اشاره کرد.
دکتر یاوری در انتهای صحبت هایش از ریاست دانشگاه یزد خواست باتوجه به اینکه رشته ی اقتصاد بین الملل از رشته های دانشگاه حذف شده و صرفاً به یک درس اختیاری تقلیل پیدا کرده است، برنامه ای جهت احیاء دوباره ی این رشته توسط دانشگاه یزد به وزارت علوم ارسال شود که این درخواست با استقبال و موافقت دکتر برید لقمانی مواجه شد.
دکترولی درهمی معاون پژوهشی دانشگاه یزد با تأکید براین که دانشگاه به جد بحث تعامل دانشگاه و صنعت را دنبال می کند، تعیین سطوح تعامل صنعت و دانشگاه را از ضروریات عنوان کرد و بیان داشت: برخی مسائل و مشکلات مربوط به سازمان خاصی است و لزومی ندارد در جلسات مشترک مطرح شود و در این نشست ها برای آنها به دنبال راهکار باشیم.
وی هم چنین نداشتن درک متقابل و اطلاع از محدودیت های دانشگاه و صنعت از یکدیگر و ناتوانی در ایجاد شبکه سازی را از عمده مشکلات تعامل موفق دانشگاه و صنعت ارزیابی کرد.
دکتر سید مهدی الحسینی المدرسی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد نداشتن سیستم یکپارچه کننده و نهاد بالادستی هماهنگ ساز ابتکارات فردی را از چالش های عمده حوزه ی اقتصاد دانست و تصریح کرد: ما در این حوزه بیش از آن که به ایجاد سازمان ها، نهادها و آئین نامه های جدیدنیاز داشته باشیم به حذف آنها نیازمندیم و در واقع بیش از آن که به تعیین بایدها احتیاج داشته باشیم نبایدها را باید شفاف سازی کنیم . در همین رابطه باید گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه از محیط کسب و کار شکل می گیرد و با ایجاد سیستم های اجباری و فشاری شاید در کوتاه مدت اتفاق مثبتی بیفتد ولی مطمئناً منجر به تحول سیستمی جدی نمی شود و درواقع تولید دانش با اجبار و وتو شکل نمی گیرد بلکه تشویق،آزادسازی و ابتکار عمل لازمه ی تولید دانش است.
دکتر مهدی حاج امینی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد با استناد به گزارشی که در ارتباط با مرکز علم و کار داده شد عنوان کرد: در گام اول ما باید آسیب شناسی کنیم که چرا مراکز اینچنینی ما رشد نمی کنند و کوچک باقی می مانند ؟که به نظرمی آید پاسخ  را باید در مهیا نبودن بستر کسب و کار جستجو کرد.
وی در ادامه پیشنهاداتی درراستای تعامل هرچه بهتر و بیشتر دانشگاه و صنعت ابراز داشت و از جمله متذکر شد: اتاق بازرگانی به علوم انسانی صرفاً به دید افزایش منافع مالی و دادن یک خروجی فیزیکی ملموس نگاه نکند و درر راستای صحبت های سرتیپ میرحیدری این امکان را فراهم کند که پژوهش های پایه ای و تولید دانش نیز در مراکز پژوهشی این اتاق انجام گیرد که در صورت تحقق چنین امری می تواند روی سیاستگذاری های کلان کشوری تأثیرگذار بوده و به طور غیرمستقیم به رشد  صنایع  و بازار سرمایه نیز کمک کند.
دکتر امیر جلیلی تصریح کرد: ما در این حوزه نیز فعالیت کرده ایم که نمونه ی آن را می توان در شورای گفتگوی اتاق مشاهده کرد.
وی با تاکید براینکه مسلماً درخت اقتصاد به زور میوه نخواهدد داد و نیازمند پرورش و نگه داری مستمر است افزود: از آنجا که اتاق بازرگانی رویکردی عملگرا دارد از کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد می خواهیم جمع بندی خود از موضوع مورد بررسی را اعلام کند.
دکتر عطار با تشریح روند کاری کانون تفکر اقتصاد دانشگاه عنوان کرد: ما در این کانون گرچه سعی میکنیم فرآیند بحث و بررسی را به درازا نکشانیم و هرچه سریع تر از جلساتمان نتیجه گیری کنیم ولی در هر موضوع حداقل به چند نشست برای بررسی دقیق موضوع نیاز داریم و برهمین مبنا از اتاق بازرگانی می خواهم نشست مشترک بعدی باحضور صنعتگران برگزار شود تا با در اختیار داشتن نگاه آنها بتوانیم به جمع بندی قابل اتکاتری برسیم که این پیشنهاد با موافقت دکتر امیرجلیلی نیز مواجه شد.