لینک های ضروری
  بازدید : 938
تاریخ انتشار : 9 دي
در دویست و بیست و هشتمین نشست شورای دانشگاه انجام شد:
تصویب نسخه بازنگری شده‌ی شیوه‌نامه‌ی اعطای ترفیعِ سالیانه‌ی هیأتِ علمی
تصویب نسخه بازنگری شده‌ی شیوه‌نامه‌ی اعطای ترفیعِ سالیانه‌ی هیأتِ علمی
در دویست و بیست و هشتمین نشست شورای دانشگاه که سه‌شنبه‌ی گذشته در سالن کنفرانس سازمان مرکزی برگزارشد، نسخه بازنگری شده‌ی شیوه‌نامه‌ی اعطای ترفیعِ سالیانه‌ی اعضای هیأت علمی به تصویب رسید.

در آغاز این نشست، پس از استماع گزارش عملکرد دکتر سیدمحمود زنجیرچی در مدّت تصدّی مدیریت برنامه، بودجه و تحوّل اداری دانشگاه، از خدمات وی تجلیل شد. دکتر زنجیرچی همچنین در سخنان خود، با قدردانی از تعامل و همکاری همه واحدها در تحقّق سیاستگذاری‌ها و برنامه‌‌های کلان دانشگاه، ابراز امیدواری کرد این روند همچنان ادامه یابد و بزودی شاهد نتایج و دستاوردهای مثبت آن باشیم. در ادامه‌ی این نشست، دکتر مجید شخصی‌نیایی به عنوان مدیر جدید برنامه، بودجه و تحوّل اداری دانشگاه، معرفی شد. وی همچنین در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد با بهره‌مندی از حمایت و همراهی دانشگاهیان، بتواند در مسیر نیل به اهداف دانشگاه تلاش کند. 
استماع گزارش عملکرد دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دومین بخش از مذاکرات این نشست بود. دکتر حمید سودایی‌زاده رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی با تشریح وضعیت کنونی دانشکده در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و اجرایی گفت: در این دانشکده هم اکنون ۶۰۰ دانشجو در سه رشته و گرایش کارشناسی، ۱۲ رشته و گرایش کارشناسی ارشد و سه رشته دکتری مشغول به تحصیل هستند.
وی راه اندازی، تجهیز و بهسازی آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی، ژئومورفولوژی و خاکشناسی، تجهیز اتاق دانشجویان دکتری و کلاس تحصیلات تکمیلی و مرکز محاسبات این دانشکده را از جمله اقدامات انجام گرفته در بخش آموزشی ذکر کرد. دکتر سودایی‌زاده در تشریح وضعیت موجود در بخش پژوهشی و کارآفرینی نیز با بیان اینکه پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی مقام اول را در انعقاد طرح های برون دانشگاهی از آن خود کرده است، به بیان برخی از شاخص‌های این بخش نظیر سرانه مقالات ارایه شده در نشریات و کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی و همچنین اقدامات انجام گرفته در راه اندازی، تکمیل و توسعه گلخانه پژوهشی، آزمایشگاه کشت بافت و ریز ازدیادی، مزرعه تحقیقاتی، راه اندازی ایستگاه هواشناسی و سالن پرورش قارچ پرداخت. وی اجرای طرح گلخانه کشت بدون خاک زعفران و سیستم هیدروپونیک و انجام طرح های متعدد کشوری و  استانی در زمینه ریزگردها، مسائل زیست محیطی و استفاده بهینه از آب را از دیگر اقدامات انجام گرفته در این بخش ذکر کرد. رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی در ادامه به تشریح برخی از اقدامات این دانشکده در بخش اجرایی پرداخت و گفت: تجهیز و بازسازی سالن های کنفرانس و اجتماعات دانشکده، خرید خودرو، امضای تفاهم نامه چهارجانبه برای ایجاد سایت الگویی گیاهان دارویی در بهاباد و برگزاری چندین همایش و سمینار مختلف علمی و مناسبتی از جمله اقدامات انجام گرفته در بخش اجرایی است.
دکتر سودایی‌زاده در پایان سخنان خود همچنین به بیان برخی از برنامه های آینده این دانشکده پرداخت و گفت: این دانشکده چند برنامه اصلی را در دستور کار خود دارد که از آن جمله می‌توان به راه اندازی سیستم مدرن آکواپونیک با همکاری بخش خصوصی، راه اندازی باغ گیاه شناسی، توسعه مزرعه آموزشی پژوهشی با همکاری بخش خصوصی جهت بهرهوری اقتصادی، اجرای سیستم های نوین آبیاری برای کاهش مصرف آب و انجام طرح های مرتبط با فرسایش بادی و ریزگردها اشاره کرد.

در ادامه این نشست دکتر علی‌اکبر شریفی، رییس دانشکده هنر و معماری نیز به ارایه گزارشی از وضعیت موجود، اقدامات و برنامه‌های این دانشکده پرداخت. وی با مقایسه وضعیت دانشکده در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۵ گفت: تعداد اعضای هیات علمی دانشکده در این مدت از ۲۵ نفر به ۲۸ نفر و تعداد دانشجویان آن نیز از ۵۵۳ به ۹۳۷ نفر رسیده اما تعداد کارکنان اداری این مجموعه در فاصله سالهای ۹۵ تا ۹۸ از ۱۶ نفر به نصف کاهش یافته است. دکتر شریفی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد فضاهای آموزشی این دانشکده گفت: تعداد فضاهای آموزشی دانشکده از ۲۷ عدد در سال ۹۵ به ۳۵ عدد در سال ۹۸ رسیده است. وی در عین حال با اشاره به رشد فزاینده جذب دانشجو، کمبود فضای آموزشی را یکی از مهمترین چالش‌های موجود در بخش آموزشی ذکر کرد. وی در تشریح اقدامات انجام گرفته در بخش پژوهشی نیز به راه‌اندازی و توسعه پژوهشکده‌های معماری گلین و بادگیر اشاره کرد و افزود: در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۸ تعداد ۲۰ قرارداد پژوهشی جمعا به مبلغ یک میلیارد و 841 میلیون تومان به امضا رسیده است. رییس دانشکده هنر و معماری همچنین با ارایه گزارشی مصوّر، به تشریح اقدامات عمرانی و اجرایی در سال‌های اخیر و معرفی عمارت‌های نیک بین، براری، مرتاض ۲و۳ و تیمچه مرتاض پرداخت. وی همچنین اقدامات انجام گرفته در مرمت و احیای سایر عرصه‌ها‌ و ابنیه متعلق به این دانشکده شامل زمین ناجی، خانه ترک زاده، صحن شیرازی، خانه شکاری، خانه شفیعپور، خانه شمسایی و سرای رسولیان را نیز تشریح کرد. دکتر علی اکبر شریفی در پایان سخنان خود همچنین از اجرایی‌شدن طرح توسعه گردشگردی در این مجموعه و تقویت ارتباط آن با صنعت توریسم در آینده نزدیک خبر داد.
رییس دانشگاه یزد نیز در ادامه این جلسه، با قدردانی از اقدامات انجام گرفته، هدف از ارایه این گزارش‌ها را شفاف‌سازی وضعیت موجود و شناسایی مشکلات و نارسایی‌ها در مقایسه با سایر دانشگاه‌های کشور عنوان کرد و افزود: مناسب است تا در این گزارش‌ها به موضوعات خاصی نظیر ارتباط با صنعت و جامعه، راهکارهای انگیزه‌بخشی به دانشجویان و همچنین توسعه روابط بین‌الملل توجّه شود. دکتر قاسم بریدلقمانی همچنین بر ضرورت تشکیل منظم و مستمر شورای عمومی دانشکده‌ها و پردیس‌ها با هدف افزایش تعاملات اعضای هیأت علمی با یکدیگر تأکید کرد.
در این نشست همچنین معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به طرح مباحثی درخصوص ساعات موظفی و امتیازات اجرایی اعضای هیأت علمی، ضرورت بازنگری در سرفصل‌های آموزشی و ارایه طرح درس و همچنین لزوم نظارت دقیق‌تر بر نحوه برگزاری امتحانات پرداخت. دکتر محمدتقی صادقی از پردیس‌ها و دانشکده‌های مختلف تقاضا کرد امکان برگزاری برخی از امتحانات جاری را به صورت متمرکز و از طریق دایره امتحانات بررسی و در صورت نیاز، درخواست خود را به دایره امتحانات اعلام کنند.
دکتر ولی درهمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه دیگر سخنران این نشست بود که به ارایه گزارشی از اقدامات انجام گرفته برای گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در سطح دانشگاه و استان پرداخت. ضرورت انتقال فن‌آوری و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، لزوم رعایت اخلاق در پژوهش و آشنایی با حق مؤلف از دیگر مواردی بود که از سوی دکتر ولی درهمی مطرح شد. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه‌هایی با همین موضوعات خبر داد.
دکتر محمّد فرشی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز در این جلسه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای واگذاری بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دانشگاه به پردیس‌ها و دانشکده‌های مستقل اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه‌ای در این خصوص در دست تدوین است.
در پایان این نشست، دکتر حمیدرضا ابوطالبی دبیر هیأت ممیزه دانشگاه، توضیحات اجمالی درخصوص فرایند تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی اعضای هیأت علمی ارایه کرد.