لینک های ضروری
  بازدید : 677
تاریخ انتشار : 17 دي
به میزبانی دانشگاه یزد؛
دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی در حال برگزاری است
دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی در حال برگزاری است
آیین افتتاحیه دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی صبح روز سه شنبه 17 دی ماه با حضور معاون اداری و مالی و مدیرکل اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون وزیر مسکن و شهرسازی، مسئولان کشوری و استانی و دانشجویان در تالار دکتر جلیل شاهی برگزار شد.
مدیرکل اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم اظهار داشت: در این همایش باید از منظر زیبایی، معماری، عرفان و معنویت به فضای دانشگاهی نگریسته شود که بتوانیم از این نقد و نظرات، توشه ای برای ادامه راه داشته باشیم.
دکتر جمشید اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر در کشور بیش از 17 میلیون مترمربع فضاهای دانشگاهی به صورت اعیانی و بیش از 29 هزار هکتار متر مربع عرصه دانشگاه های کشور با کاربری های متنوع وجود دارد. 
وی افزود: 440 هزار متر مربع فضای کاربری مربوط به فضاهای فرهنگی و 120 هزار متر مربع فضاهای تاریخی در اختیار دانشگاه هاست که در بعضی موارد این فضا برای دانشگاه، عنصری زاید به شمار می آید. 
دکتر اسماعیلی با تاکید براینکه فضاهای کالبدی دانشگاه باید به عنوان فضاهای شهری در نظر بگیریم، اظهار کرد: این فضاها عموما با تراکم پایین و با کارایی بالا هستند و این امر توجه مستمر به فضاهای دانشگاهی از منظر طراحی،  ساماندهی و حفظ و نگهداری را می طلبد. 
وی در ادامه بهره گیری از توانمندی مهندسین و تامین مالی مناسب را از امور اجتناب ناپذیر در این حوزه دانست و خواستار ایجاد فرصت به معماران برای خلق فضاهای دانشگاهی مناسب شد. 
اسماعیلی، کاربری آموزشی را اصلی ترین شاخص فضاهای دانشگاهی دانست و تدوین ضوابط خاص طراحی، نگهداری وتعمیر فضاهای کالبدی دانشگاه ها، پارک های علم وفناوری و مراکز آموزش عالی را از ضرورت های این حوزه برشمرد. 
توجه بیش از پیش به دفاتر طرح های عمرانی در دانشگاه ها، به کارگیری افراد خلاق و مشاورین صلاحیت دار در طرح های عمرانی و عدم دخالت افراد غیرفنی از دیگر نکاتی بود که دکتر جمشید اسماعیلی در این مراسم به آن اشاره کرد.

ارتباط دانشگاه و شهر؛ زمینه‌ساز پویایی و سرزندگی

معاون وزارت مسکن و شهر سازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در این مراسم به بیان چرایی و چگونگی طرح توسعه دانشگاه ها پرداخت و به نمونه هایی از تاثیر و تبعات طرح های بزرگ مقیاس شهری در مناطق مختلف کشور اشاره کرد.
فرزانه صادق مالواجرد با تاکید بر اینکه در اجرای طرح های بزرگ مقیاس علاوه بر رعایت ابعاد کالبدی طرح باید به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی تاثیرگذار آن نیز توجه شود،  در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران گفت:  در دهه 70 با مصوبه‌ای در کمیسیون ماده پنج مقرر شد تا طرح توسعه دانشگاه تهران مطابق با رویکرد توسعه و ساماندهی آن دهه صورت گیرد و نقشه‌ای نیز تهیه و محدوده‌ای برای توسعه دانشگاه تهران در نظر گرفته شد که در سال های بعد طرح بعدی آن نیز در هیأت دولت و هیأت وزیران مصوب شد.
وی ادامه داد: قرار بود دولت با خریداری تک تک پلان‌های طرح، آنها را تخریب و مجدد بسازد اما این رویکرد بیش از 20 سال است که گریبان‌گیر دانشگاه تهران  و دولت را گرفته است و اگر این اتفاق به صورت یکپارچه نیفتد، شهر دانش بنیان و نسل سوم  و چهارم دانشگاهی مدنظر اساسا اجرایی نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه و شهر،  سبب پویایی و سرزندگی می‌شود اظهار داشت: ایجاد دانشگاه تهران  منجر به احداث مراکز کتاب‌فروشی شد که بدون تزریق بودجه دولتی، این راستا به عنوان راستای فرهنگی شناخته می شود.
معاون وزارت مسکن و شهرسازی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر این راستای فرهنگی علاوه بر اینکه پشتیبان  دانشگاه شده، به عنوان معروف‌ترین راسته فرهنگی کشور با وجود تمام ناملایمات‌ های حوزه نشر و چاپ کتاب در حال فعالیت است.

معماری، شاخص اصلی ثبت جهانی یزد

شهردار یزد نیز در این مراسم با اشاره به ثبت جهانی یزد، معماری را یکی از عوامل تاثیر گذار در این امر دانست و خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه شهر یزد در زمره شهرهای یادگیرنده است، باید بستر شهر به یک بستر آموزشی تبدیل شده و حرکت دانشگاه به سمت جامعه و شهر صورت پذیرد. 
عزیزی با اشاره به تجربه موفق استقرار دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی، توسعه این تجربه برای سایر دانشکده ها را مهم توصیف کرد و افزود: وجود دانشگاه ها در بافت تاریخی برای اطلاع مردم از توانمندی های دانشگاه و بیان نیازهای جامعه به نخبگان به منظور رفع آن بسیار موثر است . 

فضای آموزشی، بخشی از رسالت آموزش را بر دوش می کشند

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه یزد در ادامه این همایش ضمن خوشامدگویی به مهمانان، به تاثیرمعماری و فضا در حوزه آموزش پرداخت و افزود: فضاهای آموزشی بخشی از رسالت آموزش را بر دوش می کشند و در واقع فضاها معلمانی بی ادعا هستند که شیوه آموزش ضمنی را به کار می گیرند و بی واسطه بر مخاطب تاثیر می گذارند. 
دکتر ولی درهمی ادامه داد: معماران با آگاهی از قدرت فضا و محیط آموزشی می توانند آموزش را به این شیوه  نهادینه کنند و امیدواریم برگزاری این همایش گامی در جهت استفاده از این ظرفیت بالقوه باشد. 

ارسال 75 مقاله به همایش

دبیر همایش نیز در این جلسه اظهار داشت: این همایش به همت دانشکده هنر و معماری برگزارمی شود و هدف از برگزاری آن آسیب شناسی وضع موجود فضاهای دانشگاهی از طراحی تا اجراست. 
دکتر حسین مهدوی پور ادامه داد: این همایش در 8 محور مبانی برنامه ریزی و استاندارهای فضاهای آموزش عالی و تحقیقاتی و فناوری،مرور تجربیات، نقد و بررسی فضاهای دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری ایران و جهان، مرمت، نگهداری و تعمیر فضاهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، تکنیک‌ها و روش‌های بهینه ساخت و ساز در فضاهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، فضاهای فاخر در دانشگاه‌های امروز ایران، کیفیت و هویت فضاهای دانشگاهی و فنآوری و فضاهای دانشگاهی در بناها و بافت‌های تاریخی  برگزار می شود.
وی افزود: 4 پنل تخصصی نیز برای انتقال تجربیات دانشگاه ها در این همایش برگزار می شود که امیدواریم به افزایش کیفیت فضاهای دانشگاهی منجر شود. 

دبیر علمی این همایش نیز از ارسال  75 مقاله به این همایش خبرداد و گفت:  15 مقاله به صورت سخنرانی ، 25 مقاله به صورت پوستر و  چکیده تمام مقالات در قالب یک مجموعه منتشر می شود. 
دکتر محمدرضا نقصان محمدی اظهار داشت: تبیین وضعیت موجود فضاهای دانشگاهی، تحلیل و نقد وضعیت و اتخاذ تصمیم گیری های جدید از اهداف برگزاری این همایش است. 
وی با بیان این ارتقای دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم برای رفع مشکلات جامعه از طریق نوآوری‌های دانشگاهی است، گفت: در همین راستا نیز رویکرد غالب پنل‌های این دوره از همایش ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه مدنظر قرار گرفته است.
دبیر علمی دومین همایش معماری فضاهای دانشگاهی در بخش دیگری از سخنانش افزود: معتقدیم دانشگاه پیش از آن که یک فضای کالبدی صرفاً‌ آموزشی باشد باید مکانی برای پرورش افراد در زمینه‌های مختلف باشد و در همین راستا امیدواریم برگزاری این همایش علاوه بر رفع مشکلات روز فضاهای دانشگاهی، به پایه‌گذاری نسل‌های جدید دانشگاه‌ها در کشورمان کمک کند.

فضاهای دانشگاهی در بناها و بافت های تاریخی، نگهداری فضاهای دانشگاهی، اصول و مقررات پروژه های عمرانی در فضاهای دانشگاهی و پارک های علم وفناوری و نقد و بررسی طرح جامع دانشگاه باهنر کرمان از پنل های تخصصی اولین روز همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی است.