لینک های ضروری
  بازدید : 754
تاریخ انتشار : 21 دي
حجت‌الاسلام و المسلمین حسین دست‌پروری مطرح کرد:
استادان به دانشجویان بصیرت را بیاموزند
استادان به دانشجویان بصیرت را بیاموزند
سلسله نشست‌های اخلاق تعلیم و تربیت با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسین دست‌پروری، صبح روز چهارشنبه 18 دی‌ماه با حضور دانشگاهیان در تالار فرهنگ برگزار شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسین دست‌پروری در ابتدای سخنان خود با اشاره به برکات خون شهید سلیمانی اظهار داشت: آمریکا و مستکبرین عالم باید بدانند که شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای آن‌ها خطرناک‌تر است.
وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی این شهید ادامه داد: سردار سلیمانی اهل ایمان، اخلاص و نماز شب بود و خدواند این اخلاق، اخلاص، تقوا، ورع و ایثارش را خرید و مراسم باشکوه تشییع پیکر ایشان در 25 سال گذشته بی‌نظیر بود.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسین دست‌پروری با بیان اینکه بحث تربیت در جامعه کمی مغفول مانده است، اظهار کرد: خداوند اسامی و صفات متعددی دارد که در میان‌ آن‌ها کلمه رب، کلید‌واژه است و خداوند در قرآن و در سوره علق  خود را رب معرفی می‌کند که از نظر اشتقاق و ماده ثلاثی‌مجرد آن کلمه ربب است و با تربیت هم معناست.
وی تربیت را زمینه‌سازی برای شکوفایی و به فعلیت رساندن تمام استعدادهای بالقوه دانست که اگر در جهت قرب به خداوند تعریف شود، تربیت اسلامی نام می‌گیرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دست‌پروری افزود: تربیت دارای سه عنصر مربی، متربی و تربیت است و یکی از مسئولیت‌های سنگین استادان این است که تربیت جسمی و ذهنی را به متربی آموخته و برای شکوفایی همه استعدادهای متربی تلاش کنند.
وی با اشاره به پیشرفت‌های خوب کشور در تکنولوژی و صنایع نظامی، اظهار داشت: در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های زیادی داشتیم و تردیدی هم درباره آن‌ها نیست اما در مسیر تربیت آن‌گونه که باید و انتظار می‌رفت؛ موفقیتی همسو با دیگر موفقیت‌ها نداشتیم.
وی یکی از دلایل عدم موفقیت در این زمینه را عدم بررسی محیط‌های زندگی جوانان و محیط‌ها و شیوه‌های تربیتی درست برشمرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دست‌پروری در ادامه به تبیین انواع شیوه‌های تربیتی موجود پرداخت و گفت: محیط تربیتی بسته، محیطی است که از نظر تربیتی فقط یک تفکر در آن جاری باشد و محیط تربیتی دوم، محیطی متحرک است که یک فرد، افراد دیگر را جمع کرده و به دنبال ایدئو‌لوژی خود می‌برد.
وی محیط سوم را محیط تربیت باز برشمرد و اظهار داشت: در این محیط افکار گوناگون وجود دارد و امروزه پخش افکار و ایدئولوژی گوناگون از طیف‌های مختلف از تلویزیون، ماهواره و فضاهای مجازی انتشار می‌یابد که در چنین شرایطی مسئولیت اولیا و مربیان، بسیار سنگین می‌شود.
وی با بیان اینکه استاد باید به‌روز باشد، استادی را در بالا بردن سطح دانش دانشجویان تأثیرگذار دانست که با مطالعه دقیق و به‌روز در کلاس حاضر شود و علاوه بر علم و آگاهی به دانشجو بصیرت بیاموزد و لازمه انتقال بصیرت به دانشجو را به بصیرت رسیدن استاد عنوان کرد.  
این استاد تعلیم و تربیت سپس به بررسی شیوه‌های تربیتی تلقینی، تقلیدی، تحمیلی و تحقیقی پرداخت و افزود: در شیوه تقلیدی منظور تقلید کورکورانه از فرد نیست بلکه منظور از تقلید، تقلید جاهل از عالم است و شیوه تحمیلی برای حفظ نظم در جامعه لازم است اما تربیت‌پذیری از آن حاصل نمی‌شود.
وی در پایان صحبت خود به تأثیر تشویق در تقویت اخلاق نیک در کودکان پرداخت و گفت: بعد از انقلاب به ویژه در دو دهه اخیر، تغییرات بسیاری در محیط زندگی صورت گرفته است و شیوه‌های تربیتی محیط بسته برای این دوره کارساز نیست.
در پایان این نشست، مسئول دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه  با اهدای لوح تقدیر از حجت‌الاسلام و المسلمین حسین دست‌پروری  تقدیر و تشکر کرد.