لینک های ضروری
  بازدید : 2710
تاریخ انتشار : 5 تير
در آستانه برگزاری امتحانات غیرحضوری پایان ترم مطرح شد:
خبرهای خوش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای دانشجویان
خبرهای خوش معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای دانشجویان
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد از امکان لغو تأثیر منفی نمره یکی از دروس غیرحضوری دانشجویان در معدل نهایی و همچنین موجه شدن غیبت‌های فراتر از حد مجاز آنان بنا بر تشخیص استادان خبرداد.
دکتر محمّدتقی صادقی  در دومین گفتگوی هفتگی خود با روابط عمومی دانشگاه که در آستانه برگزاری امتحانات غیرحضوری پایان ترم انجام شد، اعلام کرد: با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، مقرر شده است که پس از اعلام نتایج نهایی ارزشیابی دروس، این امکان فراهم شود که در صورت درخواست دانشجو، نمره یکی از دروس پذیرفته‌شده بی اثر در معدل و به صورت "پاس" و یا نمره یکی ازدروس ردشده دانشجو بی‌اثر در معدل و به‌صورت "رد" در  کارنامه درج شود.
دکتر صادقی در ادامه به مشکلات ناشی از عدم تشکیل برخی از کلاس‌ها در آغاز به‌کار سامانه‌ آموزش مجازی و همچنین عدم دسترسی به اینترنت و یا ابزارهای لازم برای دانشجویان اشاره کرد و اظهار داشت: با لحاظ نمودن چنین مشکلاتی، به استادان آزادی عمل لازم داده شد تا در خصوص غیبت کلاسی دانشجویان تصمیم‌گیری نمایند. همان‌گونه که در کلاس‌های حضوری، حضور و غیاب بر عهده استاد درس است، در کلاس‌های مجازی هم اختیار عمل در دست استادان است و استادان در صورت اطمینان از مجاز بودن غیبتِ بیش از حدِّ دانشجو در کلاس مجازی با توجه به مشکلات فوق، می‌توانند غیبت را موجه در نظر بگیرند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه همچنین درخصوص اعتبار آزمون‌های مجازی گفت: از ابتدای برقراری آموزش مجازی، از استادان درخواست شد که ارزشیابی دروس را در آزمون پایان ترم خلاصه نکنند و از راهکارهایی مانند ارائه تمرینهای درسی، سمینار، پروژه و آزمون‌های کوتاه نیز در طول ترم استفاده کنند که تعداد زیادی از همکاران از چنین راهکارهایی استفاده کرده اند. علاوه بر این، از شیوههایی برای حتی‌الامکان معتبرتر کردن نتایج این آزمون‌ها می‌توان استفاده کرد که اساتید با توجه به نوع درس و تجربیات خود در این خصوص اقدام می‌نمایند. به‌عنوان مثال تهیه بانک سوالات و انتخاب تصادفی سوالات و نظائر آن می‌تواند موثر واقع شود. 
وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم شیوه‌هایی را اتخاذ کنیم که هم از جهت اطمینان‌بخش بودن نتایج امتحانات و هم از جهت عدم ایجاد مشکل و استرس برای دانشجویان، منجر به وضعیت مناسبی شود. وی در عین حال یادآور شد باید بپذیریم که هم  استاد و هم دانشجو در این نیمسال با شرایط خاصی مواجه بوده اند و ضرورتا نباید انتظارات نامتعارفی داشته باشیم اما از سوی دیگر هم نباید از خود سلب مسئولیت کنیم. هر دو رکن آموزش، استاد و دانشجو، باید تلاش کنند تا شرایطی ایجاد شود که تا جای ممکن ارزشیابی مطمئنی از دروس انجام شود. امیدوارم با رعایت اخلاق علمی و اعتماد دو جانبه و البته درنظر گرفتن ابزارها و شیوههای مطمئن، امتحانات با صحت قابل قبولی به انجام رسد. لازم است مجددا بر رعایت اخلاق آموزشی تأکید کنم. اگر معلم در آموزش و ارزشیابی کوتاهی کند یا ناقص عمل کند و توقعات نابه‌جا داشته باشد اخلاق را رعایت نکرده است و اگر دانشجو هم با تقلب اخلاق را رعایت نکند، در نهایت موجبات ضرر همگان حتی خودش را فراهم کرده است.
دکتر صادقی با اشاره به تلاش حوزه آموزشی دانشگاه برای کاهش استرس دانشجویان گفت: سعی کرده‌ایم زیرساخت برگزاری آزمون‌ها را مطمئن‌تر کنیم تا دانشجویان نگران مشکلات زیرساختی نباشند؛ با این وجود، از استادان درخواست شده است که در صورت صلاحدید، شیوه ارتباطی جایگزینی را برای حالت‌های خیلی خاص لحاظ کنند.
وی در خصوص گلایه‌مندی‌ برخی از دانشجویان درباره افزایش محتوای درس‌ها در آموزش مجازی نسبت به محتوای همان دروس در شرایط عادی گفت: حقیقتا استادان بر مبنای سرفصل مصوب درس و طرح درس مشخص خود، محتوای آموزشی را تنظیم و ارائه می‌کنند؛ بنابراین قاعدتا نباید حجم درس در مقایسه با کلاس‌های حضوری به صورت فزاینده افزایش یافته باشد. البته ماهیّت دروس کاملا متفاوت است. در تدریس مجازی، شاید به علت انس کمتر کلاس با این فضا، گفت‌وشنودهای معمول کلاسی، کمتر در جریان بوده و مطالب آماده شده توسط استاد در زمان کمتری در کلاس مطرح شده باشد. در چنین شرایطی، در بعضی از کلاس‌ها مانند کلاس‌های دروس فنی و مهندسی، در وقت اضافه‌تر شاید تمرین بیشتری حل شده باشد، اما در بعضی از کلاس‌ها ممکن است مطالب نظری بیشتر ارائه شده باشد که با توجه به توضیحات پیشین، استادان می‌توانند در صورت صلاحدید بودجه‌بندی امتحان پایان‌ترم را تا حدودی تعدیل نمایند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در پایان از استادان و دانشجویان خواست به مفاد اطلاعیه‌ها و همچنین محتوای فایل‌های راهنمای مربوطه به طور کامل و دقیق توجه کنند.