لینک های ضروری
  بازدید : 222
تاریخ انتشار : 7 تير
در سی و هشتمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد مطرح شد:
ضرورت  عملیاتی شدن  مدیریت مقصد گردشگری
ضرورت عملیاتی شدن مدیریت مقصد گردشگری
کانون تفکرگردشگری دانشگاه یزد سی و هشتمین نشست خود با محوریت " بحث و بررسی نهایی درمورد بیانیه مدیریت مقصد گردشگری" را با حضور دکتر زاهد شفیعی مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، روز چهارشنبه مورخ 4 تیرماه 1399 به صورت مجازی برگزار کرد.

در ابتدای نشست مهندس محمدمهدی شرافت دبیرکانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد به عنوان نطق پیش از دستور خبر از تشکیل فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی در آینده‌ی نزدیک در مجلس شورای اسلامی دادو تاکید کرد نمایندگان جدید استان یزد رویکرد مثبتی نسبت به گردشگری دارند.

وی افزود :  نهادهای استانی و مجموعه استانداری همکاری خوب و قابل تقدیری از مجموعه گردشگری دارند و در همین راستا علاوه براینکه امسال شاهد برگزاری یکی از پرشکوه ترین مجموعه های صنایع دستی در استان بودیم راه اندازی مرکز توسعه کسب و کارهای خلاق و فرهنگی با حمایت معاونت ریاست جمهوری نیز به تصویب شورای مقاومت اقتصادی رسیده و امیدآن می رود که استان یزد در این زمینه پیشتاز باشد .

مهندس شرافت هم چنین خبر از انعقاد تفاهم نامه ای بین وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در اواخر سال 1398  تحت عنوان" مهر و میراث" داد و اضافه کرد: این طرح می تواند زمینه و بستر مناسبی باشد برای شروع پروژه مدیریت مقصد.

مهندس شرافت در تشریح دستورکار نشست و ضرورت و مزیت شکل‌گیری  مدیریت مقصد اظهار داشت:

گرچه قانون مشخصی در ارتباط با مدیریت مقصد نداریم ولی قانونی هم در راستای نفی هماهنگی دستگاه‌ها نداریم و علاوه براین در استان یزد چند پتانسیل اساسی در راستای تحقق مدیریت مقصد داریم: 1. ظرفیت شورای اسلامی شهر یزد؛ 2. مزیت‌های مربوط به ثبت جهانی یزد هم‌چون عدم مدیریت بین بخشی؛ 3. وجود نیروی انسانی  توانا در حوزه‌ی گردشگری  و...

ساختار و عملکرد  مدیریت مقصد گردشگری

دکتر مرتضی بذرافشان مدیر موسسه هفت اقلیم، در تشریح ساختار و عملکرد سازمان مدیریت مقصد عنوان داشت:  ساختار این سازمان می‌تواند کاملاً دولتی یا مشارکتی ( دولتی- خصوصی) باشد و در راستای اهمیت آن، سازمان جهانی گردشگری معتقد است سازمان مدیریت مقصد بازیگر اصلی توسعه و مدیریت در سطح هر مقصدی است و باید اهمیت زیادی به آن داده شود. 

وی افزود: به‌طورکلی سازمان مدیریت مقصد بر 3 موضوع اساسی زیر تمرکز دارد:

1. رهبری استراتژیک؛ ترسیم برنامه راهبردی با زیرشاخه‌هایی چون پاسخ‌گویی، اعتبار، چشم‌انداز، مشروعیت و تصمیم‌گیری در این حوزه قرار می‌گیرد

2. اجرای اثربخش؛ بیش‌تر به برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی استناد می‌کند و در این حوزه مباحثی چون برنامه‌ریزی عملیاتی و پیاده‌سازی اجرا  قرار می‌گیرد و در این حوزه همکاری ذی‌نفعان به‌صورت عملیاتی شکل می‌گیرد.

3. حاکمیت کارآمد ؛ باید توجه داشت زمانی که با ذی‌نفعان مختلف و متعدد روبروئیم نظارت و حکمروائی باید وجود داشته باشد که در آن روابط بین بخش‌های مختلف به‌خوبی مشخص شده باشد. بنابراین در این حوزه  مواردی چون شفافیت، پاسخگویی ، هماهنگی و... مشاهده می‌شود.

دکتر بذرافشان افزود: در هرکدام از بخش‌های نام‌برده شده معیارهای مشخصی وجود دارد که به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 بخش رهبری استراتژیک؛ نقش کلیدی در مشارکت و اجرای سیاست گردشگری مقصد را برعهده دارد، چشم‌انداز تعریف شده‌ای را به وجود می‌آورد که مسیر راه را مشخص می‌کند، در دانش و اطلاعات پیرامون گردشگری نقش رهبری را دارد و تجزیه و تحلیل داده‌ها را انجام  می‌دهد، هماهنگی بین دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف به‌ویژه در شرایط بحرانی، برنامه‌ریزی مدیریت پایدار در ابعاد سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی و...،  ترویج فرهنگ گردشگری در مقصد و جامعه، مشارکت ذی‌نفعان که در این راستا خوشه‌ها یا کارگروه‌های شکل‌گرفته می‌توانند بخشی از سازمان مدیریت مقصد محسوب شوند.

بخش اجرای اثربخش؛  استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در اجرا، ارتقاء سرمایه‌گذاری در مقصد، توسعه نوآوری و کارآفرینی، ارائه خدمات اطلاعاتی به بازدیدکننده‌ها، توسعه نیروی انسانی، حصول اطمینان از کیفیت گردشگری در مقصد.

بخش حاکمیت کارآمد؛ این سازمان با اصول پذیرفته شده‌ی حکمروائی در سطح ملی و بین المللی هماهنگ است، مدیریت منابع مالی را به‌عهده دارد هم‌چنین مدیریت منابع انسانی و دفاع از مشاغل موجود در حوزه ی گردشگری را عهده‌دار است.

دکتر بذرافشان اضافه کرد: یکی دیگر از مزیت‌های ایجاد سازمان مدیریت مقصد این است که در صورت انجام خودارزیابی طبق شاخص‌های معرفی شده، ارائه گزارشی به سازمان جهانی گردشگری مبنی بر روند پیشرفت سازمان مدیریت مقصد و اثرات مثبت آن بر گردشگری و نهایتاً ممیزی و تأیید سازمان جهانی گردشگری می‌توان سازمان مدیریت مقصد  را به ثبت سازمان جهانی گردشگری رساند.

چگونگی عملیاتی شدن طرح مدیریت مقصد گردشگری

حسین دهقان منشادی راهنما و مدرس گردشگری بیان داشت: در ضرورت تشکیل مدیریت مقصد تردیدی نیست و ظرفیت های فکری استان به ویژه در حوزه گردشگری آمادگی این مهم را دارد ولی آیا وظیفه‌ی کانون تفکر گردشگری صرفاً صدور بیانیه و جمع بندی نظرات مطرح شده  و سپردن بقیه امر به نهادهای اجرایی است یا نهاد مشخصی جهت اجرایی شدن این مهم باید معرفی شود؟

 سید رضا بهادری مسئول کمیته گردشگری پایدار یزد عنوان داشت: گرچه می‌توان مدعی شد مدیریت مقصد موضوعی حیاتی برای استان و کشور می باشد ولی مهم این است که چگونه این مطالب تئوری عملیاتی شود؟ به‌ویژه  اینکه باتوجه به وضعیت کرونا کمبود چنین سازمانی به خوبی حس می‌شود.

مهندس شرافت اظهار داشت: باید توجه داشت کانون‌های تفکر دانشگاه یزد به هسته های مشاورتی مجموعه استانداری استان تبدیل شده اند ولی مسئولیت اجرائی به‌عهده ندارند بنابراین اگر افکار مختلف موجود تدوین شده و افراد صاحب فکر ضررت تشکیل سازمان مدیریت مقصد را تأیید کنند با توجه به نظر مثبت مسئولان اجرائی مسلماً گام مهمی در عملیاتی و اجرایی شدن این مهم برداشته‌ایم.

علیرضا ثواچه معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد، عنوان کرد: به نظر می‌آید صرفاً پرداختن به راهبردها بدون دادن سیاست‌های اجرایی ما را به هدف مورد نظر نخواهد رساند. بنابراین لازم است طی پیوستی سیاست‌های اجرائی و بومی شدن در بیانیه و مطالب صادر شده از سوی کانون تفکر گردشگری گنجانده شود.

مهندس محمدرضافهیمی بافقی فعال حوزه گردشگری، بیان داشت: شاید بهتر باشد در یک تقسیم‌بندی موضوعی مثلا با همکاری حوزه هتل داری یا بوم گردی‌ها و ... گام‌های اولیه‌ی اجرایی شدن مدیریت مقصد برداشته شده و در ادامه و به‌صورت گام‌به گام بقیه‌ی گروه‌ها به آن بپیوندند.

مهندس شرافت اظهار داشت: سعی خواهد شد در بیانیه‌ی نهایی شده کانون دوبخش اصلی ضرورت و استفاده از تجارب جهانی گنجانده شود بنابراین در بیانیه، قابلیت اجرایی گنجانده می‌شود و در راستای اینکه گام‌های اولیه اجرایی شدن به چه صورت ممکن است؟ به نظر می‌آید در بیانیه با اشاره بخش نامه "مهرومیراث" دوبخش وزارت کشور و وزارت میراث به عنوان شروع کننده معرفی شده و بقیه نهادها و بخش‌ها در ادامه به فرایند اجرایی شدن بپیوندد.

مهندس فهیمی بافقی داشتن یک پارادایم ارزشیابی و پایش مستمر فرایند اجرایی را امری دانستند که می تواند به عملیاتی‌تر شدن و قوی تر شدن طرح ارائه شده کمک قابل توجهی کند.

دکتر زهره چراغی عضو هیات علمی دانشگاه یزد با اشاره به سیاست‌های اجرایی استانداری یزد و داشتن هدفمندی قابل ملاحظه در این سیاست‌ها اظهار داشت: اگر کانون تفکر گردشگری همگام با اعلام سیاست های راهبردی، سیاست‌های اجرایی را نیز در بیانیه خود بگنجاند به نحو مناسب‌تر و بهتر می‌توان با نهادهای اجرایی استان به صورت هماهنگ رو به جلو گام برداشت.

دکتر بذرافشان بیان داشت: اگر بخواهیم جمع‌بندی مختصری از مطالب ارائه شده داشته باشیم می‌توان گفت: به عنوان نمونه‌ی مدیریت مقصد می‌توان بخش نامه " مهر ومیراث"را مطرح کرد و کمیته‌ها و کارگروه‌هایی  که وجود دارد می‌تواند نمونه‌ای باشد از امکان اجرایی شدن مدیریت مقصد.

وی افزود : شکل گرفتن مدیریت مقصد را باید به شکل کاتالیزوری دید که می‌تواند به اجرایی شدن سریع‌تر و بهتر طرح‌ها و برنامه‌ها کمک کند هرچند شکل‌گیری خود آن با مشکلاتی مواجه است.

 در انتها مهندس شرافت تشکیل کارگروهی برای تدوین بیانیه  مدیریت مقصد طی روزهای آتی را در دستورکار کانون تفکر گردشگری قرار داد.

 دراین نشست دکتر فائزه اسدیان عضو هیات علمی دانشگاه یزد، هما خورشیدی سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، امین فلاح نماینده وزارت امور خارجه، دکتر منصور مهینی زاده عضو هیات علمی دانشگاه یزد، مهدی حجازی مهریزی رئیس گروه آمایش سازمان برنامه و بودجه استان، دکتر محسن رفیعیان عضو هیات علمی دانشگاه یزد، مرتضی تکمیلی مدیر مجموعه هتل‌های جاده ابریشم و نوش‌آفرین عزیزی کارشناس پژوهشی کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضوز داشتند.