لینک های ضروری
  بازدید : 622
تاریخ انتشار : 8 مرداد
مصاحبه با دکتر عبدالحمید انصاری (بخش اول)
پردیس فنی و مهندسی به‌مثابه یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای بزرگ در استان یزد
پردیس فنی و مهندسی به‌مثابه یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای بزرگ در استان یزد
پس از سلسله گفتگوهای انجام‌شده با معاونت‌های مختلف دانشگاه با هدف آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده و در دست‌اقدام در این حوزه‌ها به ویژه در شرایط فعلی ناشی از بحران فراگیر کرونا، این بار با همین هدف به سراغ رؤسای پردیس‌ها و دانشکده‌های مستقل رفتیم.

رییس پردیس فنی و مهندسی در گفتگوی مبسوط خود با روابط عمومی دانشگاه پس از معرفی و بیان تاریخچه اجمالی این مجموعه به تشریح فعالیت‌های آن می‌پردازد که به دلیل طولانی بودن مباحث مطرح شده، در دو بخش تقدیم حضور خوانندگان خواهد شد.

بخش اول این گفتگو بدین شرح است:
لطفا درباره سیر تاریخی پردیس فنی توضیح بفرمایید.
به نام خدا و با سلام خدمت مخاطبین عزیز. در ابتدای عرایضم از روابط عمومی دانشگاه برای فراهم کردن فرصتی برای گفتگو در مورد پردیس فنی و مهندسی تشکر و قدردانی می شود. 
بعد از شکل‌گیری دانشگاه یزد در سال 1367، ساختار دانشگاه بر اساس مجتمع‌های آموزشی بنیانگذاری و مجموعه‌های آموزشی بر اساس مجتمع‌های آموزشی فنی و مهندسی، علوم‌پایه، علوم انسانی و اجتماعی و دانشکده‌های هنر و معماری و منابع‌طبیعی شکل گرفت. در سال 1386 ساختار دانشگاه به ساختار دانشکده‌ای تغییر یافت و رشته‌های مهندسی در قالب سه دانشکده مستقل فنی و مهندسی، معدن و متالورژی و مهندسی برق و کامپیوتر به فعالیت خود ادامه دادند. در سال 1394 سیستم دانشکده‌ای دانشگاه به سیستم جدید موسوم به ساختار پردیسی تغییر شکل داد. در نظام پردیسی تمام دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی فنی و مهندسی در زیرمجموعه پردیس فنی و مهندسی قرار گرفتند. در حال حاضر این پردیس از 6 دانشکده و 2 گروه آموزشی مستقل تشکیل شده است. دانشکده‌های برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران، معدن و متالورژی و نساجی و گروه‌های آموزشی مستقل صنایع و مهندسی شیمی و پلیمر زیر مجموعه پردیس هستند. هم اکنون تعداد 4140 دانشجو در پردیس فنی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 2808 دانشجو در مقطع کارشناسی، 974 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 358 دانشجو در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. همچنین این پردیس تعداد 164عضو هیات علمی مشغول به کار آموزش و پژوهش مشغول به کار هستند که از این تعداد 13 عضو دارای مرتبه استادی، 59 عضو دانشیار و 87 عضو هیات علمی استادیار هستند. همچنین تعداد 5 عضوهیات علمی نیز با مرتبه مربی مشغول به کار هستند.  تاکنون تعداد 17 عضو هیات علمی پردیس فنی و مهندسی نیز به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند؛ شامل 2 دانشیار، 6 استادیار و 9 مربی. 
با توجه به اینکه یزد، شهری صنعتی لقب گرفته است، فکر می‌کنید دانشجویانی که در دانشگاه یزد تربیت می‌شوند تا چه حد می‌توانند در بخش صنعت و توسعه صنعتی موثر باشند؟
در این پردیس رشته‌های مختلف فنی و مهندسی دایر است و تربیت نیروی متخصص در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام می‌گیرد. در واقع دانشگاه یزد تامین‌کننده بخش مهمی از نیروهای متخصص صنایع استان یزد و حتی ایران است. صنایع مختلف استان مانند صنعت نساجی، صنعت فولاد، معدن و صنایع معدنی، سرامیک، صنعت راه و ساختمان، صنعت آب و برق، مخابرات و فناوری اطلاعات و برخی صنایع دیگر از جمله صنایعی در یزد هستند که بخش عمده‌ای از نیروی متخصص مورد نیاز آن‌ها در دانشگاه یزد تربیت می‌شوند. بدیهی است حضور دانش‌آموختگان در بخش‌های مختلف صنعت استان اعم از بخش دولتی یا بخش خصوصی می‌تواند در پیشرفت و توسعه شهر و استان تاثیرگذار باشد.  
تغییر ساختار مجتمع به دانشکده و سپس به پردیس را چگونه ارزیابی‌ می‌کنید؟ 
همان‌طور که در بخش اول صحبت‌ها گفته شد از ابتدای تاسیس دانشگاه به طورکلی تاکنون دو ساختار کلی بر نظام اداری دانشکده‌ها حاکم بوده است. ساختار دانشکده‌ای و پردیسی (مجتمعی سابق). قطعا هر کدام از این ساختارها مزایا و محدویت‌های خاص خود را داشته است. در ساختار مجتمعی سابق و ساختار پردیسی فعلی هماهنگی بین دانشکده‌ها و ارتباط دانشکده‌ها با ستاد دانشگاه سازمان‌یافته‌تر بوده، تسهیل در فرآیندها بیشتر صورت گرفته و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته صرفه‌جویی در هزینه‌ها را نیز خواهیم داشت.     
شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور و جهان، چه تأثیری بر مبادلات علمی و پژوهشی آن پردیس داشته است؟ 
متاسفانه شرایط ناشی از وقوع کرونا و نیز شرایط حاصل از اعمال تحریم‌ها باعث کاهش مبادلات علمی با مراکز علمی و پژوهشی جهان شده است. استفاده از فضای مجازی بخشی از خلا ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا را جبران کرده است. عزم کلیه هیات علمی در پردیس فنی و مهندسی بر این است که با تلاش و تمرکز بیشتر و نیز بهره‌گیری از امکانات و توان داخلی بخشی از خلل ایجاد شده ناشی از اعمال تحریم‌ها را جبران نمایند. 
پروژه‌ها یا پایان‌نامه‌های کاربردی در پردیس  فنی و مهندسی تا چه اندازه مورد توجه و حمایت قرار می‌گیرند؟
به طور کلی رویکرد دانشگاه در سال‌های اخیر توجه به کاربردی‌کردن پروژه‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری است. در پردیس فنی و مهندسی نیز همسو با سیاست‌های دانشگاه سعی شده است پروژه‌ها و پایان نامه‌ها طوری تعریف و اجرا شوند تا خروجی و ماحصل آن‌ها بتواند بخشی از نیازهای صنعت و یا جامعه را حل کند. متاسفانه رفتن به سمت پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های کاربردی آسان نیست و در ضمن در حدّ کافی محرّک‌ها و انگیزه‌های مالی و امتیاز علمی به همراه ندارد. با این حال دانشگاه اخیرا مشّوق‌هایی را در این‌باره برای اعضای هیات علمی پیش‌بینی کرده است. 
چه گام‌هایی برای آنکه پردیس فنی و مهندسی را به پردیس کارآفرین تبدیل کنید، برداشته شده است؟
در مورد کارآفرینی مجموعه اقداماتی انجام شده است. از جمله می‌توان به همکاری با پارک علم و فناوری یزد در استقرار کارگاه نوآوری در پردیس فنی و مهندسی اشاره کرد که انتظار می رود نقش مهمی در کارآفرینی برای دانشجویان و دانش آموختگان ایفا کند. گنجاندن دروس اختیاری که جنبه مهارت افزایی و کارآفرینی برای دانشجویان خواهد داشت از جمله راهبردهای دیگر این پردیس در این زمینه است. همچنین در سطح دانشکده‌ها متناسب با رشته‌های تخصصی دوره‌های مهارت‌افزایی برنامه‌ریزی شده است که دانشجویان ترم آخر و یا حتی دانش‌آموختگان می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند و مباحث کاربردی و عملی که در طول دوران تحصیل فرصت کمتری برای یادگیری آن‌ها داشته‌اند را فراگیرند. انتظار می‌رود با نهادینه‌شدن سامانه‌های آموزش مجازی در آموزش، این دوره‌ها بتوانند در بستر آموزش مجازی هم ارائه گردند.  
میزان تعامل و ارتباط پردیس فنی مهندسی با صنعت استان چگونه است؟
موضوع تعامل بین دانشگاه و صنعت از دیرباز مورد توجه و دغدغه مسوولان دانشگاه بوده است. گرچه در این زمینه گام‌هایی برداشته شده است ولی کافی نیست و نیاز به تمرکز و توجه مداوم دارد. بخشی از ارتباط دانشگاه با صنعت از طریق اعضای هیات علمی که به روش‌های مختلف با صنعت در ارتباط هستند صورت می‌گیرد. ارتباط استادان با صنعت به صورت مشاوره و در اغلب موارد در قالب تعریف و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی کاربردی صورت می‌گیرد. در حال حاضر تعدادی از اعضای هیات علمی پردیس با صنعت قراردادهای پژوهشی دارند. بخش دیگری از تعامل دانشگاه با صنعت از طریق ارتباط بدنه پژوهشی و فناوری دانشگاه با صنعت صورت می‌گیرد. در پردیس فنی و مهندسی نیز سعی می‌شود با برگزاری جلسات مشترک با متولیان صنعت استان، توان علمی و تحقیقاتی به مخاطبان صنعتی ارائه شود  و در عین حال اعضای هیات علمی دانشگاه با نیازهای تحقیقاتی صنعت آشنا شوند. تا کنون از این مسیر تعدادی پروژه پژوهشی تعریف و در حال اجراست. به عنوان نمونه می‌توان به جلسه اخیر پردیس فنی و مهندسی با مسؤولان شرکت آب منطقه‌ای یزد اشاره کرد که ماحصل آن تعریف پروژهای تحقیقاتی در زمینه صنعت آب بود. ولی باید اذعان شود که به طور کلی در این زمینه با چالش‌های زیادی مواجه هستیم. از یک طرف دانشگاه از نیازهای صنعت آگاهی کامل ندارد و از طرفی صنعت از پتانسیل دانشگاه اطلاع دقیقی ندارد. اعتقاد این‌جانب این است که پردیس فنی و مهندسی به‌مثابه یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای بزرگی در استان یزد است که با در اختیار داشتن بیش از 200 متخصص زبده (با در نظر گرفتن استادان و کارشناسان) حداقل در 8 رشته اصلی مهندسی و نیز در اختیار داشتن امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی توان بالقوه‌ای را در حل مشکلات صنایع استان و کشور را در خود نهفته دارد. لازم است با توجه و تلاش تک تک اعضای هیات علمی و نیز توجه مسؤولان دانشگاه بتوانیم گام‌های موثری در استفاده از این توان علمی و اجرایی در حل مشکلات جامعه و در عین حال تولید ثروت برداریم.