لینک های ضروری
  بازدید : 799
تاریخ انتشار : 11 مرداد
گفتگو با رییس پردیس فنی و مهندسی (بخش دوم)
حجم زیاد مطالب درسی باعث کاهش جذابیت و ناکارآمدی آن‌ها شده است
حجم زیاد مطالب درسی باعث کاهش جذابیت و ناکارآمدی آن‌ها شده است
در نخستین بخش از مصاحبه با رییس پردیس فنی و مهندسی پس از آشنایی اجمالی با تاریخچه این مجموعه، نگاهی داشتیم به فعالیت‌ها و برنامه‌های آن در راستای تقویت ارتباط با صنعت و جامعه. اینک دکتر عبدالحمید انصاری در دومین بخش از همین مصاحبه، به تشریح اقدامات آموزشی پردیس فنی و مهندسی در مواجهه با بحران کرونا می‌پردازد. وی معتقد است حجم زیاد مطالب در برخی از دروس از جذابیت و کاربرد آن‌ها می‌کاهد.

دومین بخش از این گفتگو بدین شرح است:
درباره تجربه آموزش مجازی در پردیس مزیت‌ها و آسیب‌های آن لطفا توضیح بفرمایید.
همان‌طور که می‌دانیم از اوایل اسفند 98 به علت شیوع ویروس کرونا در کشور، دانشگاه‌ها ناگزیر شدند از آموزش حضوری به آموزش مجازی تغییر رویه کامل دهند. خوشبختانه به همت و حمایت مسؤولان دانشگاه یزد در ایجاد زیرساخت مناسب و نیز به یمن تلاش و زحمات اعضای هیات علمی، دانشگاه یزد جزو دانشگاه‌های برتر مطرح در زمینه آموزش مجازی در سطح کشور شناخته شد. گرچه بستر آموزش مجازی در دانشگاه یزد به طور محدود از سال‌ها قبل فراهم شده بود، ولی الزام ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شد قابلیت و مهارت استادان در آموزش مجازی در حدّ بسیار زیادی بالا رود و از این منظر دانشگاه راه چند ساله را در مدّت چند ماه طی کند. گرچه ارتباط چهره به چهره در آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری بسیار کمتر است و ضمنا ارائه دروس عملی در آموزش مجازی با چالش جدی روبه‌رو است ولی با این حال آموزش مجازی قابلیت‌ها و مزایای خاص خود را دارد و شرایط ایجاد شده، افق‌های جدیدی را در امر آموزش در پیش راه اعضای هیأت علمی و دانشگاه قرار خواهد داد
وضعیت برگزاری دروس عملی و آزمایشگاهی در فضای مجازی در پردیس فنی و مهندسی چگونه است؟
پردیس فنی و مهندسی از مجموعه‌های آموزشی دانشگاه است که دانشجویان آن با بیشترین تعداد دروس عملی کارگاهی و آزمایشگاهی سروکار دارند. در همین ایّام فعلی، به ناچار دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در فضای مجازی در حال برگزاری است. گرچه این موضوع مطلوب ما نیست؛ زیرا رشته‌های مهندسی تجربی هستند و دانشجو باید بخش مهمی از آموزش خود را در کارگاه و آزمایشگاه طی کند. البته سعی خواهد شد با تمهیداتی که در نحوه ارایه دروس در فضای مجازی اندیشیده شده و نیز فرصت‌هایی که به لطف خدا پس از این بحران به دست خواهد آمد، برای جبران یادگیری و مهارت‌افزایی فنی دانشجویانی که در ترم جاری نتوانستند در کارگاه ها و آزمایشگاه ها شرکت کنند، استفاده شود.
در بررسی و امتیازدهی به دانشگاه‌ها کمیت و کیفیت  رشته‌های گوناگون دانشگاهی کدامیک تعیین‌کننده است؟ برای افزایش کیفیت چه اقداماتی انجام شده است؟ 
در امتیازدهی و یا به بیان دیگر در نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها هم شاخص‌های کمّی و هم شاخص‌های کیفی مدّ نظر قرار می‌گیرد، گرچه به شاخص‌های کمّی وزن بیشتری داده می‌شود. خوشبختانه دانشگاه یزد از نظر کمّی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته ولی لازم است از این به بعد تمرکز دانشگاه بر روی ارتقای معیارهای کیفی باشد. در مورد کیفیت بحث زیاد است و می‌توان به کیفیت محتوای آموزشی، کیفیت علمی و فناوری دانش‌آموختگان، کیفیت پروژه‌های و طرح‌های پژوهشی، کیفیت مقالات و کتاب‌ها و سایر موارد اشاره کرد. قطعا در رشته‌های مهندسی در مقوله کیفیت در کنار تعهد کاری نیروی انسانی، زیرساخت تجهیزاتی آزمایشگاهی و کارگاهی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. گرچه، در پردیس فنی و مهندسی علی‌رغم عواقب ناشی از تحریم‌ها و نیز گرانی ارز خارجی، سعی شده از فرصت‌های گوناگون برای تامین و تکمیل نیازهای تجهیزاتی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها استفاده شود ولی با این حال تجهیزات تحقیقاتی اکثر رشته‌ها در پردیس فنی و مهندسی ناکافی،  رو به فرسوده شدن و در حال از رده خارج شدن هستند و لازم است دانشگاه توجه جدّی به این معضل داشته باشد.             
در سال های گذشته ، پیوسته و در تمام رشته‌ها کاهش سطح علمی دانشجویان مطرح بوده فکر می‌کنید برای بالابردن کیفیت علمی در فضای آموزش حضوری و آموزش مجازی چه اقداماتی لازم است، انجام گیرد؟ 
بله در سال‌های اخیر با وجود این‌که فناوری اطلاعات به کمک آموزش و پژوهش آمده و از طرفی  امکانات دانشکده‌ها و دانشگاه و نیز تجربه و توانایی علمی استادان و کارشناسان آموزشی بیشتر شده متاسفانه شاهد کاهش سطح علمی دانشجویان هستیم. به نظرم یکی از عوامل کاهش سطح علمی دانشجویان در سال‌های اخیر، کم‌شدن انگیزه دانشجویان در اثر عوامل مختلف است. برخی از این عوامل مانند شرایط اشتغال و اقتصادی جامعه، مشخص و شناخته شده هستند و برخی از عوامل دیگر در کاهش انگیزه دانشجویان، لازم است در طی مطالعات آسیب‌شناسی به دست آیند. 
یکی از نکات دیگر در امر تحصیل دانشگاهی در ایران، حجم زیاد مطالب درسی است که هر دانشجو باید در طی دوران تحصیل خود فراگیرد که در برخی از رشته‌ها حجم زیادی از این مطالب ممکن است کاربردی و جذاب نباشد و یا در آینده شغلی دانشجو تاثیرگذار نباشد. گرچه در وزارت علوم، کم‌و‌بیش برنامه‌های آموزشی رشته‌ها و سرفصل دروس آن‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرد ولی متاسفانه در این بازنگری‌ها وقتگذاری و دقت لازم انجام نمی‌شود و بازنگری متناسب با نیاز روز جامعه، آمایش سرزمین و متناسب با پیشرفت‌های علمی انجام شده در سطح جهان انجام نمی‌شود. از طرفی خوشبختانه وزارت علوم به برخی از دانشگاه‌ها اختیار بازنگری در برنامه آموزشی رشته‌ها و نیز سرفصل دروس را داده است و دانشگاه یزد نیز در زمره دانشگاه‌هایی است که چنین اختیاری دارد. لازم است از این فرصت استفاده کنیم و در صورت لزوم سرفصل برخی از رشته‌ها را متناسب با نیازهای صنعت و جامعه و به نوعی که انگیزه تحصیل در دانشجویان را بالا ببرد بازنگری کنیم. در مورد استفاده از فضای مجازی در افزایش کیفیت آموزش می‌توان گفت چه در شرایط فعلی و چه آینده که به امید خدا دوران کرونا را پشت سر بگذرانیم و به شرایط عادی برگردیم لازم است از بستر آموزش مجازی برای تکمیل مباحث درسی با تاکید بر مباحث کاربردی و مهارتی استفاده شود.       
چنانچه صحبت خاص دیگری دارید لطفا بفرمایید؟
نیمسال تحصیلی دوم 99-98 که در پایان آن هستیم از نظر مشکلات ایجادشده ناشی از شیوع ویروس کرونا نیمسال سخت و پر چالشی برای دانشگاه بود. در این جا لازم است از زحمات اعضای هیات علمی پردیس فنی و مهندسی در ارائه دقیق و منظم دروس در سامانه‌های مجازی رسمی دانشگاه  طبق برنامه آموزشی مصوب و نیز برگزاری امتحانات پایان‌ترم تشکر و قدردانی شود. آموزش در ترم تحصیلی آینده نیز به احتمال بسیار زیاد به صورت مجازی خواهد بود. لازم است از تجارب به دست آمده در نیمسال جاری از ارائه دروس و برگزاری امتحانات به صورت مجازی، برای نیمسال آینده استفاده کنیم تا کیفیت ارائه دروس به مراتب بهتر از ترم جاری شود. تعطیلات تابستان فرصت مناسبی است تا از آن برای تکمیل و بهبود محتوای آموزشی دروس بهره‌مند شویم. در پایان برای تمامی اعضای هیات علمی، کارشناسان، کارکنان و دانشجویان پردیس فنی و مهندسی آرزوی سلامتی و بهروزی و نیز در امان ماندن از بیماری ناشی از ویروس کرونا را دارم. به امید بازگشت به شرایط عادی و ملاقات حضوری کلیه همکاران و دانشجویان گرامی در دانشگاه.