دسترسی سریع
  بازدید : 1012
تاریخ انتشار : 20 مرداد
رییس پردیس علوم:
استقلال‌‌ واقعی پردیس‌ها نیازمند اقدامات جدی‌تر است
استقلال‌‌ واقعی پردیس‌ها نیازمند اقدامات جدی‌تر است
برنامه گفتگو با رؤسای پردیس‌ها را این بار با گفت‌و شنودی صمیمانه با دکتر محمد‌رضا نوربالا، رییس پردیس علوم پی‌ می‌گیریم. وی در این گفتگو ضمن معرفی ساختار سازمانی این پردیس به بیان وضعیت امور آموزشی و پژوهشی در این مجموعه می‌پردازد. دکتر نوربالا بر این باور است که دستیابی به اهداف اصلی تشکیل پردیس‌های آموزشی در دانشگاه یزد، نیازمند اقدامات جدی‌تری برای استقلال‌ واقعی آن‌هاست.

لطفا درباره عملکرد و پتانسیل‌های پردیس علوم توضیح دهید. 
پس از ایجاد ساختار پردیسی در دانشگاه، پردیس علوم از سه دانشکده 1- دانشکده علوم ریاضی 2- دانشکده فیزیک و 3- دانشکده شیمی و دو گروه مستقل 1- گروه زیست‌شناسی 2- گروه زمین‌شناسی شکل گرفت که هستة اوّلیّه سه دانشکده پردیس به قبل از تشکیل دانشگاه یزد، یعنی دانشگاه تربیت معلم یزد، برمی‌گردد. 
آمار بخش‌ها، رشته گرایش‌ها و تعداد اعضای هیأت علمی دانشکده/گروه‌های پردیس به شرح زیر است:
دانشکده علوم ریاضی: 4 بخش، 3 رشته در مقطع کارشناسی، 4 رشته و 10 گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، 4 رشته و 8 گرایش در مقطع دکتری و 33 عضو هیأت علمی (14 استادیار، 11 دانشیار، 8 استاد)
دانشکده فیزیک: 5 بخش، 1 رشته در مقطع کارشناسی، 6 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 5 رشته دکتری و 25 عضو هیأت علمی ( 15 استادیار، 7 دانشیار، 3 استاد)
دانشکده شیمی : 4 بخش، 2 رشته در مقطع کارشناسی، 4 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 3 رشته در مقطع دکتری و 18 عضو هیأت علمی (3 استادیار، 4 دانشیار، 11 استاد)
گروه زیست‌شناسی: 2 رشته در مقطع کارشناسی، 1 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 8 عضو هیأت علمی (5 استادیار، 3 دانشیار)
گروه زمین‌شناسی: 1 رشته در مقطع کارشناسی، 1 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، و 9 عضو هیأت علمی (8 استادیار، 1 دانشیار)
در مجموع پردیس علوم با 93 عضو هیأت علمی (45 استادیار، 26 دانشیار، 22 استاد) پذیرای 2349 دانشجوی پردیس (1557 کارشناسی، 523 کارشناسی ارشد و 269 دکتری) بوده، در هر سال تحصیلی به حدود 11000 نفر دانشجو در دروس نظری و آزمایشگاهی مختلف از پردیس‌های دیگر سرویس‌دهی دارد. البته در این رابطه در هر نیمسال تحصیلی از تعدادی عضو هیأت علمی مدعو نیز بهره گرفته می‌شود.
در حال حاضر با استادان مجرب و آزمایشگاه‌های در اختیار، پردیس علوم علاوه بر نشر مقالات ISI، ISC، علمی پژوهشی/علمی ترویجی و ... توان خدمت‌رسانی به صنایع استان و کشور و همچنین انجام آنالیزهای مربوط به کاربران داخل و خارج از دانشگاه را دارد.
هم اکنون پردیس علوم از دو نشریه علمی، به زبان انگلیسی و در رشته ریاضی برخوردار است، با توجه به تنوع رشته‌های آموزشی و پتانسیل علمی اعضای گروه‌های آموزشی زیر نظر پردیس، برنامه‌ای برای راه‌اندازی نشریات علمی دیگری هم دارید؟ 
همکاران دانشکده علوم ریاضی علاوه بر دو نشریه‌ای که ذکر شد به دنبال راه‌اندازی یک مجله فارسی زبان در زمینه ریاضی نیز هستند. یکی از اهداف نزدیک گروه زیست‌شناسی نیز تاسیس یک نشریه علمی معتبر در زمینه‌های ژنتیک و زیست‌فناوری است که با توجه به نبود چنین نشریه‌ای و نیاز روزافزون دانشجویان و استادان زیست‌شناسی کل کشور، این امر بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. گروه زمین‌شناسی نیز برای نشریه‌ای تخصصی در زمینه زمین‌شناسی مهندسی به زبان انگلیسی در حال فعالیت هستند تا مجوز آن را برای انتشار دریافت کنند. ولی دانشکده شیمی با توجه به اینکه چند نشریه در شیمی با نمایه ISI در ایران چاپ می‌شود و انجمن شیمی ایران نیز در هر چهار رشته شیمی، چهار نشریه جداگانه علمی-پژوهشی به زبان انگلیسی با نمایه مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر می‌کند، تصمیمی برای راه‌اندازی نشریه علمی ندارد. فکر می‌کنم دانشکده فیزیک نیز در حال حاضر برنامه‌ای برای این منظور نداشته باشند.
هم اکنون چند عضو هیأت علمی و چند دانشجو از پردیس علوم از فرصت مطالعاتی داخل و خارج استفاده می‌کنند؟ 
متاسفانه با توجه به مشکلات ارزی، استقبال برای فرصت مطالعاتی خارج از کشور برای اعضای هیات علمی و دانشجویان کم شده است ولی در سال گذشته از دانشکده فیزیک ۶ دانشجو برای فرصت مطالعاتی به اروپا رفتند و هم اکنون نیز یک دانشجو در فرصت مطالعاتی در خارج است. از دانشکده شیمی نیز دو دانشجوی دکتری در فرصت مطالعاتی هستند و با فرصت مطالعاتی یکی از اعضای هیأت علمی نیز موافقت شده بود که به علت شرایط بیماری کرونا احتمالاً به نیمسال آینده موکول شود. با درخواست استفاده مطالعاتی خارج از کشور یکی از همکاران گروه زیست‌شناسی در نیمسال آینده نیز موافقت‌های لازم صورت گرفته است.
خوشبختانه استادان موفقی در پردیس فعالیت دارند، به نظر شما علت این موفقیت و تأثیر آن در انگیزه‌بخشی و تلاش بیشتر دانشجویان چیست؟ 
علت موفقیت اعضای هیأت علمی در زمینه پژوهشی، داشتن انگیزه، عشق و علاقه و احساس ضرورت رفع مشکلات و پیشرفت علمی کشور است. استادان این پردیس علاوه بر امور تحقیقاتی و حضور در کنار دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آزمایشگاه‌ها، با پشتکار و جدیت و علاقه‌مندی خاصی در امور آموزشی مخصوصاً دوره کارشناسی شرکت دارند که درصد بالای پذیرفته‌شدگان دانش‌آموختگان پردیس در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های تراز اول ایران گویای این مطلب است. این تلاش‌ها انگیزه مضاعفی به دانشجویان برای فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی می‌دهد مخصوصاً هنگامی که شاهد موفقیت‌های استادان پرآوازه خود هستند.
برگزاری سمینارها و فعالیت انجمن‌های علمی تا چه حد در گسترش علمی علوم نقش دارند؟ 
مسلماً برگزاری سمینارها و شرکت استادان و دانشجویان در آن‌ها منجر به تبادل فکر و گسترش و عمق بخشیدن فعالیت‌های پژوهشی و همچنین شناخته‌شدن دانشگاه یزد، در مجامع علمی ملی و بین‌المللی می‌شود. عضویت استادان پردیس در انجمن‌های علمی و شرکت در جلسات مستمر آن‌ها نیز در تبادل نظر و ارائه راهکار برای مشکلات آموزشی و پژوهشی دانشکده‌ها نقش بسزایی دارد.
در پایان چنانچه مطلب خاصی برای گفتن دارید، بفرمایید.
همانطور که در بدو تشکیل پردیس‌ها، هدف اصلی استقلال و اختیار آن‌ها بود، امیدوارم قدم‌های جدی و اساسی در جهت استقلال واقعی پردیس‌ها، دانشکده/گروه‌ها و حتی استادان در امور پژوهشی از جمله نحوه هزینه‌کرد پژوهانه برداشته شود. امید است با حمایت‌های دانشگاه در راستای جذب اعضای هیأت علمی نخبه و کارشناس و خرید تجهیزات، همچنین در نظر گرفتن فضای آموزشی و تحقیقاتی جدید برای دانشکده/گروه‌های پردیس علوم زمینه‌ساز و شاهد درخشش بیشتر این پردیس در آینده نزدیک باشیم.
بسیار از وقتی که گذاشتید و همکاری جناب‌عالی سپاسگزاریم.
من هم متقابلاً از شما که فرصت این مصاحبه را فراهم نمودید، تشکر می‌کنم.