دسترسی سریع
  بازدید : 487
تاریخ انتشار : 24 دی
برگزاری دویست و سی و هفتمین نشست شورای دانشگاه یزد با دو مصوبه
a,vh
تأکید اعضای شورای دانشگاه یزد بر ضرورت حفظ و ارتقای جایگاه این دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی
اعضای شورای دانشگاه یزد در دویست و سی و هفتمین نشست خود که عصر سه‌شنبه 23 دی‌ماه جاری در تالار اندیشه برگزار شد، با ابراز خرسندی از قرارگرفتن این دانشگاه در ردیف 8 دانشگاه جامع برتر کشور، بر ضرورت حفظ و ارتقای این جایگاه تأکید کردند. این نشست همچنین دو مصوبه داشت.

در این نشست رییس دانشگاه یزد با تبریک قرارگرفتن این دانشگاه در ردیف هشت دانشگاه جامع برتر کشور، این دستاورد را حاصل تلاش تمامی دانشگاهیان از بدو تأسیس تا کنون دانست و بر اهمیت و ضرورت حفظ آن تأکید کرد. دکتر قاسم بریدلقمانی همچنین از تمامی رؤسای پردیس‌ها خواست با توجه به راه‌اندازی داشبورد اطلاعات دانشگاه نسبت به روزآمد کردن اطلاعات مندرج در آن اهتمام ورزند. لزوم استخراج شاخص‌های رتبه‌بندی و تلاش برای ارتقای آن‌ها به منظور بهره‌مندی از مزایایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه برای دانشگاه‌های طراز اول کشور در نظر گرفته است، از دیگر محورهای مهم سخنان رییس دانشگاه در این نشست بود. دکتر بریدلقمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی اهمال‌کاری‌ها در روند پی‌گیری مکاتبات اداری دانشگاه، از مسئولان خواست درخصوص نامه‌هایی که نیازمند پی‌گیری‌های فوری هستند، حتما علاوه بر ارجاعات رسمی در اتوماسیون اداری از سایر شیوه‌های تکمیلی و یادآور نظیر تماس تلفنی، استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان، ارسال همزمان رونوشت مستقیم به مسئول یا کارشناس ذی‌ربط نیز استفاده کنند.
در ادامه این نشست دکتر محمدعلی حداد مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه گزارش مبسوطی در زمینه اقدامات انجام گرفته برای ارتقای رتبه دانشگاه در سه نظام رتبه‌بندی بین‌المللی شامل "آی.اس.سی"، "لایدن" و "گرین متریک" ارایه کرد. وی همچنین با ارایه گزارشی از برگزاری جلسات کمیته وبومتریک دانشگاه به تشریح برنامه‌های پیشنهادی این کمیته برای بهبود و ارتقای کیفیت پایگاه اینترنتی دانشگاه و ارتقای رتبه آن در بین وب‌سایت‌های دانشگاهی کشور پرداخت.
دکتر حسین افراسیابی مشاور رییس و مدیر حوزه ریاست دانشگاه نیز در تکمیل سخنان مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه، بر ضرورت توجه بیش‌ازپیش رؤسای دانشکده‌های آموزشی به صفحات الکترونیک هر دانشکده در وب‌سایت دانشگاه تأکید کرد و افزود: هر هفته با مشارکت مرکز فناوری اطلاعات و خدمات رایانه‌ای جلساتی به منظور بهبود وضعیت وب‌سایت دانشگاه در روابط عمومی تشکیل می‌شود که اینک در تداوم اقدامات مؤثری که تاکنون برای بهبود صفحه اصلی وب‌سایت انجام گرفته، نوبت به بازنگری و اصلاح وضعیت صفحات داخلی که عمدتا به دانشکده‌های آموزشی اختصاص دارد رسیده است. وی خاطرنشان کرد: در این زمینه بشدت نیازمند همکاری رؤسای پردیس‌ها و دانشکده‌های آموزشی هستیم.
در این نشست همچنین بررسی طرح ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه که کلیات آن در جلسه قبل مطرح شده بود، ادامه یافت و مقرر شد برای بهره‌مندی کامل از جمع‌بندی دیدگاه‌های اعضای هیأت علمی در دانشکده‌ها، گروه‌ها و بخش‌های آموزشی، این موضوع همچنان در دستور کار جلسات آینده شورای دانشگاه باقی بماند.
در ادامه دکتر محمدتقی صادقی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با استقبال از ارایه دیدگاه‌های مختلف درباره طرح ارتقای کیفیت آموزش، بر ضرورت اجرایی بودن پیشنهادها با توجه به واقعیت‌های موجود و پرهیز از ایده‌آل‌گرایی‌های افراطی تأکید کرد.
دکتر مجید شخصی‌نیائی مدیر برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه نیز در این نشست از رؤسای پردیس‌ها خواست به منظور تسریع در روند پی‌گیری برخی از نامه‌های ارجاع شده از سوی این مدیریت که با محدودیت شدید زمانی مواجه است، بر حسب مورد، شیوه‌ مؤثری را به کار گیرند تا در روند جمع‌آوری و ارسال بموقع گزارش‌های دانشگاه به سایر سازمان‌های ذی‌ربط خللی ایجاد نشود.
در پایان دکتر علی مروتی معاون اداری و مالی دانشگاه نیز با اشاره به مزیت‌های سامانه اتوماسیون اداری دانشگاه، بر لزوم استفاده بهینه از امکانات این سامانه در چارچوب ساختارهای تشکیلاتی موجود، برای تسریع در روند پی‌گیری امور و نظارت بر ارجاعات و انجام مکاتبات اداری تأکید کرد. وی همچنین از راه‌اندازی میز خدمت الکترونیک در آینده‌ای نزدیک در این دانشگاه خبر داد.
بر اساس دو مصوبه پایانی این نشست مقرر شد مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه از طریق رؤسای پردیس‌ها شاخص‌های رتبه‌بندی را به دانشکده‌های آموزشی ابلاغ کند تا در شوراهای داخلی برای حفظ و ارتقای رتبه دانشگاه یزد در شاخص‌های یادشده برنامه‌ریزی شود. همچنین مقررشد فرآیند تکمیل و ارسال فرم‌ها و قراردادهای حق‌التدریس در سه مقطع زمانی که از سوی حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در تقویم سال تحصیلی اعلام می‌شود، انجام پذیرد و در صورت ارسال دیرهنگام آن‌ها به این حوزه در هر مقطع زمانی، ادامه فرایند بررسی در پرداخت حق‌التدریس به مقطع زمانی بعدی موکول شود.