دسترسی سریع
   بازدید : 456
تاریخ انتشار : 11 اسفند1399
رئیس دانشگاه یزد در جمع روسای دانشکده‌های فنی و مهندسی گفت:
آموزش مؤثر اولین رسالت دانشگاه‌هاست
آموزش مؤثر مهمترین رسالت دانشگاه‌هاست
رئیس دانشگاه یزد در نشست مشترکی با اعضای شورای پردیس فنی و مهندسی باهدف بررسی مسایل و مشکلات این مجموعه روز یکشنبه دهم اسفندماه جاری در تالار شهید صدوقی این پردیس برگزار شد،گفت: آموزش مؤثر به عنوان اولین رسالت دانشگاه‌ها نباید به دست فراموشی سپرده شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، در ادامه بازدیدهای دوره‌ای مسئولان ارشد دانشگاه از پردیس‌های آموزشی، دکتر قاسم بریدلقمانی به همراه تنی چند از اعضای هیأت رییسه دانشگاه از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های پردیس فنی و مهندسی دیدن کردند.
پس از این بازدید نشستی با هدف بررسی مسایل و مشکلات پردیس فنی ومهندسی با حضور رئیس دانشگاه و معاونان پژوهش و فناوری و آموزشی و تحصیلات تکمیلی در شورای این پردیس برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر عبدالحمید انصاری رئیس پردیس فنی و مهندسی دانشگاه یزد، هدف از این برنامه را بازدید از چند طرح پژوهشی، فضاهای جدید کارگاهی و آزمایشگاهی و روند فعالیت‌های انجام شده در سطح پردیس عنوان کرد.
دکتر انصاری از فرسودگی تجهیزات و به‌روز نبودن امکانات آزمایشگاهی به عنوان بزرگترین چالش این پردیس سخن گفت و حل آن را لازمه انجام کارهای پژوهشی و آموزشی دانست. وی خواستار حضور دوره‌ای هیات رئیسه دانشگاه در پردیس‌های آموزشی برای مشاهده روند انجام امور و اطلاع از مشکلات و معضلات این مجموعه‌ها شد.
تمدید قرارداد اعضای هیات علمی پیمانی، تکمیل فرم های 1-2 و 1-4، انتقال دیدگاه‌ها و پیشنهادهای دانشکده‌ها در خصوص برگزاری دوره‌های مهارتی، پرداخت عیدی نیروهای خدماتی، طرح جامع ارتقای کیفیت آموزشی، حضور بیشتر اعضای هیات علمی در دانشکده‌ها، توجه به کمرنگ شدن بخش آموزش در دانشگاه، حق مدیریت‌ها و برنامه‌ریزی و رعایت احتیاط در نحوه حضور دانشجویان در سراهای دانشجویی با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از دیگر مواردی‌ بود که از سوی رئیس پردیس فنی و مهندسی در این نشست مطرح شد.
در ادامه دکتر قاسم بریدلقمانی رئیس دانشگاه یزد با اشاره به تخصیص بودجه ارزی در سال گذشته اظهار داشت: امسال نیز بودجه‌ای برای خرید تجهیزات تخصیص داده شده که نسبت به سال گذشته محدودتر است.
دکتر بریدلقمانی با تاکید براینکه هزینه‌های دانشگاه یزد با گذشت 30 سال از عمر آن زیاد شده است، گفت: باید به دنبال درآمدهای پایدار برای جبران بخشی از این هزینه‌ها باشیم.
وی خواستار اولویت‌بندی نیازهای دانشکده‌ها شد و اذعان داشت: با توجه به منابع محدود در تهیه تجهیزات و موارد مورد نیاز دانشکده‌ها سعی شود با برنامه‌ریزی و شناسایی اولویت‌ها برای تأمین آن چیزی که واقعا مورد نیاز است اقدام شود. وی افزود: باید از پتانسیل‌های دیگری از جمله کمک‌های خیرین برای تهیه تجهیزات مورد نیاز استفاده شود.
رئیس دانشگاه یزد خاطرنشان کرد اینکه گفته می‌شود عضو هیات علمی باید آورده‌ای از پژوهش و فناوری داشته باشد، نباید به بهای کمرنگ‌کردن آموزش باشد. وی اظهار داشت: اولین وظیفه هر عضو هیات علمی ارائه آموزش خوب و مفید به دانشجویان است و اگر در این خصوص کم بگذارد باید در سال‌های اول حضور در دانشگاه شناسایی، اصلاح یا حذف شود. وی اضافه کرد: درتصمیم‌گیری هیات ممیزه دانشگاه در ارتقای اعضای هیات علمی نیز کیفیت آموزش عضو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی اولین رسالت دانشگاهیان را آموزش صحیح دانست و تأکید کرد این مهم نباید به دست فراموشی سپرده شود. رییس دانشگاه یزد دوره‌های مهارتی را مکمل دروس و کسب تجربه برای ورود دانشجویان به جامعه و بازار کار عنوان کرد و اذعان داشت: اگر دانشجو آموزش خوب ندیده باشد نمی‌تواند با بازارکار ارتباط برقرار کند یا کار پژوهشی و نوآورانه انجام دهد.
دکتر ولی درهمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد مهمترین چالش در دانشگاه را عدم ارتباط کارآمد برای انتقال مباحث و مشکلات دانست و با اشاره به شعار" اثربخشی پژوهش در جامعه و صنعت" اظهار داشت: دانشگاه‌های نسل سوم وچهارم دانشگاه‌های کارآفرین و ثروت آفرین هستند و این هدف را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص کرده و در حال حاضر باید در این چارچوب اقدام کرد.
در ادامه دکتر محمدتقی صادقی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دغدغه این معاونت را ارتقای کیفیت آموزش عنوان کرد و خواستار دقت نظر دانشکده‌ها در بررسی جذب اعضای هیات علمی شد و آموزش را پیش‌نیاز پژوهش و فناوری دانست.
جذب اعضای هیات علمی جدید در گروه مهندسی صنایع برای تبدیل شدن به دانشکده، به‌روز کردن تجهیزات آموزشی و حمایت‌های مالی، تجمیع کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها زیر نظر یک مدیریت واحد، بهره‌گیری بهینه از نیروهای حجمی، اصلاح ساختار و تحول در دوره‌های دفتر نظارت و ارزیابی، ایجاد فضایی در دانشکده‌ها برای دانشجویان دکتری، انتقاد از کمرنگ‌شدن آموزش و شاخص‌شدن پژوهش‌ها برای درآمدزایی، اصلاح چارت سازمانی، استفاده از کارمندان و کارکنان براساس ظرفیت‌هایشان، به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاه‌ها، تغییر ساختارهای مدیریتی با توجه به نیازهای جدید دانشگاه، تغییر ساختار در ارتباط با صنعت، بازنشستگان و اعضای هیات علمی، استفاده از ظرفیت جذب سرباز امریه از جمله مسائل و پیشنهادها بود که رؤسای دانشکده‌ها و اعضای شورای پردیس فنی و مهندسی در این نشست مطرح کردند.