دسترسی سریع
   بازدید : 130
تاریخ انتشار : 17 فروردین1400
در کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد مطرح شد:
سازمان‌های مردم‌نهاد در خط مقدم آموزش شهروندی
سازمان‌های مردم‌نهاد در خط مقدم آموزش شهروندی
کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد پانزدهم فروردین‌ماه سال جاری با‌ محوریت "آموزش شهروند هوشمند" به‌صورت مجازی تشکیل جلسه داد.

دکتر سعید عطار رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد تعیین جامعه هدف و دسته‌بندی شهروندان واجد شرایط آموزش را از اولویت‌های برنامه‌ریزی این حوزه دانست که با استفاده از تجربه گذشته و آسیب‌شناسی نظام‌های موجود می‌توان به طراحی نظام تشویقی مرتبط با موضوع پرداخت. وی با اشاره به فقر آموزشی موجود، فعالیت انجمن‌های مدنی حال حاضر را مبتنی بر پروژه عنوان کرد که تعلم این دسته به جهت تحقق اهداف آموزشی در زمینه شهروند هوشمند حائز اهمیت است.
دکتر امیر جهانگرد، عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد با  تأکید بر نقش فعال سازمان‌های مردم‌نهاد، امکان گسترش فرهنگ در سایه آموزش به سمن‌ها را مطرح کرد و آموزش از طریق بازی (gamification) را راهی مؤثر برای آموزش به گروه سنی پایین‌تر جامعه دانست.
آموزش مجزا با در نظر گرفتن گروه سنی مختلف افراد جامعه و  ایجاد انگیزه اولیه لازم، از مباحثی بود که دکتر عاطفه شهبازی مدرس دانشگاه یزد به آن پرداخت. به گفته او سازمان‌های مردم‌نهاد واحدهای متخصصی هستند که برای استفاده از این ظرفیت در جهت آموزش شهروندی، آموزش سمن‌ها در اولویت قرار می‌گیرد.
دکتر رضا اکبری، عضو هیات‌علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد با انتقاد از حذف ردیف بودجه فرهنگی شهر به بی‌رغبتی عمومی موجود در حوزه آموزش اشاره کرد و در همین راستا جهت‌دهی مدیران شهری برای تشکیل ساختار واحد، ورود مباحث شهر هوشمند در تمام لایه‌های مرتبط با امور شهروندان و توسعه محتوای آفلاین توسط مدیران شهری برای شهروندان را پیشنهاد داد.
دکتر نجما اسماعیل‌پور، عضو هیات‌علمی گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد با اشاره به لزوم تعیین متولی آموزش شهروندی، معرفی بسترها و جزئیات نحوه آموزش را از وظایف متولیان این حوزه دانست. وی مرتبط ساختن موضوعات مورد آموزش با زندگی روزمره افراد را یکی از عوامل موفقیت در حصول نتیجه خواند و با تأکید بر تنوع ابزار آموزشی از عدم تمایل بخشی از شهروندان به موضوعات هوشمند سازی به علت شکاف دیجیتالی نسلی سخن به میان آورد.
دکتر اسماعیل‌پور با تشریح تأثیر دوچندان سطح تحلیل پایین به بالا در این حوزه، بهره‌گیری از ظرفیت هیات‌ها و مراکز مذهبی شهری را گامی نتیجه‌بخش در آموزش شهروندی مطرح کرد. وی همچنین سفرهای هوشمند برای اقشار مختلف جامعه ازجمله جوانان در جهت استفاده از تجارب دیگر مناطق در حوزه شهر هوشمند را مؤثر دانست.
دکتر محمدرضا پژوهان عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد با بررسی ابعاد فرهنگی آموزش شهروندی، آموزش را در زمان اعلام نیاز عمومی افراد به یک مساله، ثمربخش دانست که نوعی احساس التزام را به همراه دارد. وی آموزش گسترده در ابعاد مختلف را عملیاتی نخواند و  محدودسازی محتوای آموزشی جهت تمرکز در انتقال اطلاعات را رویکردی مؤثر درزمینه  آموزش شهروندی معرفی کرد.
در این نشست، دکتر وحید رنجبر، دکتر حمید میرجانی، دکتر مهدی فلاح تفتی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه یزد، مسعود پورزحمت‌کش عضو هیات‌علمی دانشگاه امام جواد (ع)، مهدی حجازی رییس گروه سرزمین آمایش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد، مهدی پارساییان رییس گروه فاوای استانداری یزد، مهندس اکرم فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد، مهندس علیرضا کاظمی مدیرعامل شرکت سپهر افزار ایرانیان، محمدعلی عاقلی مدیرعامل شرکت سیکاس یزد، حمیدرضا دهقان‌پور عضو هیات مدیره شرکت پویاریس یزد، مجید کریمیان فعال حوزه شهر هوشمند و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.