دسترسی سریع
   بازدید : 238
تاریخ انتشار : 11 آبان1400
در کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد مورد بحث و گفتگو قرار گرفت:
اقتصاد دیجیتال، چالشها و فرصت‌ها
اقتصاد دیجیتال، چالشها و فرصت‌ها
هفتاد و نهمین نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد با موضوع بررسی فضای کسب و کار در استان: کسب و کارهای الکترونیکی و استارتاپ‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر حبیب انصاری سامانی دبیرکانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد، ضمن اشاره به اهمیت مساله اشتغال، متغیرهای اقتصادی و نیاز تحول جدی در فضای کسب و کار در استان یزد به طرح بحث در این زمینه پرداخت و با انتقاد از الگوی فعلی توسعه در یزد، گفت: هرچند رویکرد ما دراین موضوع رویکردی سلبی نیست اما انتظار داریم که زین پس سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه استان به گونه‌ای دیگر باشد.
دکتر حبیب انصاری با تاکید بر وجود موانع و مشکلات موجود در این حوزه، استان یزد را دارای پتانسیل و مزیت‌های متعددی برای توسعه کسب و کارهای الکترونیکی دانست. وی همچنین به نوظهور بودن اقتصاد دیجیتال و دغدغه‌های فعالان این حوزه مثل قوانین بیمه‌ای اشاره کرد و چاره اندیشی هر چه سریعتر برای حل مشکلات موجود در حوزه استارتاپ‌ها را جزو اولویت‌های مدیران جدید استان برشمرد.
محمدرضا پاکدل مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، جایگاه فناوری دیجیتال و کسب و کارهای الکترونیکی در اقتصاد جهانی را قابل توجه دانست و گفت: استان یزد در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات «IDI » رتبه دوم را در کشور داراست.
وی در ادامه گزارشی از وضعیت استان در سه شاخص «IDI » یعنی دسترسی، مهارت و استفاده از فناوری اطلاعات ارایه کرد و گفت: استان یزد در دسترسی به زیرساخت‌ها و مهارت استفاده از فناوری اطلاعات جایگاه دوم را در کشور دارد اما در شاخص سوم، یعنی استفاده از این حوزه در جایگاه پنجم در کشور قرار داریم. مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات، استان یزد را دارای پتانسیل لازم برای یک جهش موثر دانست و موفقیت در این حوزه را عامل موثری در پیشرفت دیگر حوزهای اقتصادی دانست. وی چالش اصلی در حوزه استارتاپ‌ها در استان یزد را نبود نیروی مشاور موثر عنوان کرد.
ابوالفضل شرافت مدیر عامل هلدینگ کسب و کار تکتا، به بیان مشکلات حوزه کسب و کارهای الکترونیکی و استارتاپ‌ها پرداخت و برخی از این مشکلات را ساختاری عنوان کرد و گفت: در سطح استان مهمترین مشکل در حوزه منابع انسانی مانند مهاجرت نخبگان از استان، کمبود نیروی متخصص و نداشتن متولی دولتی است. وی از  فقر حلقه منتور به عنوان یکی دیگر از موانع در این بخش یاد کرد و گفت: وجود حلقه منتورینگ قوی بستری مناسب برای کاهش ریسک‌ها و شکست‌های فضای کسب و کار در این بخش را فراهم می‌آورد.
فاطمه نیک جو، نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، با اشاره به چالش‌های موجود در فضای کسب‌وکارهای الکترونیکی گفت: بزرگترین چالش در بخش توزیع اعتبارات بانکی، از جمله عدم پذیرش طرح توجیهی ارائه شده از طرف بانک عامل است. اوکمبود نیروی متخصص و کارآزموده را دیگر چالش مهم این حوزه عنوان کرد.
دکتر عباس علوی‌راد عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد، ضمن اشاره به چالش‌های مشترک این حوزه در سطح جهانی مانند موقت بودن، آینده مبهم و نداشتن بیمه، این چالش‌ها را باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه دانست و گفت: هر چند به عنوان یک ضرورت باید این حوزه را پذیرفت اما به پذیرش آن به عنوان راه حلی برای مشکل بیکاری استان معتقد نیستم.
مهدی ساعتچی مدیر عامل و رییس هیات مدیره گروه دیبا، ضمن بیان تجربه بیش از دو دهه فعالیت در این زمینه، به ارائة چالش‌های آن پرداخت.
وی بزرگترین چالش را عدم آشنایی با این نوع کسب و کار عنوان کرد و گفت: بیش از نود و پنج درصد مراجعه کنندگان با ساده‌ترین مفاهیم این حوزه آشنایی ندارند و همین دلیلی بر شکست و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه است. وی وجود حلقه منتورینگ قوی در سطح استان را برای کاهش ریسک این نوع کسب و کار ضروری دانست.
دکتر مهدی حاج امینی عضو هیات علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد، به دو رویکرد کلی توسعه یعنی 1. مسیر طی شده توسط برخی کشورها و 2. توجه به وضعیت جهانی و سعی در همراستا شدن با آن اشاره کرد و گفت: انتخاب یکی از این دو رویکرد به عنوان الگوی توسعه برای کشور و استان راهگشا نیست. او در ادامه به الزامات مورد نیاز کسب و کارهای الکترونیکی و استارتاپ‌ها پرداخت و گفت: انتظارات در این بخش باید متناسب با پتانسیل‌های موجود باشد.
محسن بهجت کارشناس صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی یزد درخصوص گستردگی فضای کسب و کارهای الکترونیکی و آینده رو به رشد این حوزه در تحولات جامعه بشری سخن گفت و از عدم توجه کافی به این موضوع در ایران انتقاد کرد.
مهندس امیر‌ شریف یزدی مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد، به کاهش سهم اقتصاد ایران نسبت به اقتصاد جهانی از دو درصد به دو دهم درصد در 45 سال گذشته اشاره کرد و گفت: نسبت به گذشته، انگیزه دانشجویان کمتر شده و آموزش‌های دانشگاهی ما همگام با دانش جهانی نیست. او همچنین به اهمیت شفافیت بیشتر در این حوزه و پرهیز از نگاه سنتی تاکید کرد.
 دکتر محمدحسن زارع عضو هیات علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد، با طرح این سوال که فضای کسب و کار اینترنتی یک ضرورت است یا یک انتخاب؟ به تشریح بیشترموضوع پرداخت و گفت: عدم تعامل سازنده با دنیا باعث شده که این حوزه در ایران به یک ضرورت تبدیل نشود. دکتر زارع استراتژی رشد صادرات را بدون سرمایه گذاری در این بخش ناممکن دانست.
سید علی اکبرکلانتر رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، در پاسخ به سوال دکتر محمد حسن زارع مبنی بر اینکه کسب و کار اینترنتی یک ضرورت است یا انتخاب؟ صرف نگاه به این حوزه را از زاویه ایجاد اشتغال اشتباه دانست و با تاکید بر جدید بودن این نوع کسب و کار گفت: بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند مشکلات این حوزه را حل کند بلکه حل این مشکلات نیازمند داشتن یک متولی مشخص دولتی با تخصص کافی و نگاهی فراگیر است.
مهم‌ترین محورهای مطرح ‌شده در این نشست:
• بررسی چالش‌ها و فرصت‌های فضای کسب و کار الکترونیکی در استان یزد.
• لزوم رسیدگی به موانع و مشکلات بیمه‌ای استارتاپ‌ها.
• لزوم آموزش‌ نیروی متخصص و ماهر.
• تاکید بر وجود یک متولی مشخص دولتی با نگاهی فراگیر برای ساماندهی این حوزه.
• تاکید بر اهمیت حلقه منتورینگ برای افزایش آگاهی و کاهش ریسک‌های این حوزه.

در این نشست دکتر رضا تقی‌زاده، دکترغلامحسین مرادی و دکترداریوش فرید اعضای هیات علمی دانشگاه یزد، دکتر محمد دهقان منشادی معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد، دکتر مرتضی محمودی عضو هیات علمی دانشگاه امام جواد(ع)، دکتر محمدرضا مشاهیری رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی یزد، مهدی حجازی رییس گروه آمایش سرزمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد، مهدی پارساییان، رییس گروه فاوای استانداری یزد، حامد ساعتچی عضو هیات مدیره گروه دیبا، قانعی، فاطمه زارع و کاظم پورطاهری کارشناسان پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.