مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد اعلام کرد: بررسی آمار نشر سال ۱۴۰۲ در انتشارات دانشگاه یزد نشان می دهد که با افزایش تعداد عناوین و با رشد ۷۰ درصدی، نشر کتابهای علمی نسبت به سال قبل جان دوباره ای گرفته است.
دکتر محسن حکیمی با اشاره به اینکه کتاب به عنوان ابزار رسانهای مهم در دنیای امروز در رشد و توسعه فرهنگی کشور نقش به سزایی دارد گفت: امروزه توسعه فرهنگی با شاخصهای متعددی ارزیابی میشود که یکی از این شاخصها وضعیت صنعت نشر یا به عبارتی دیگر روند تولید و عرضه کتاب به نسبت جمعیت، زمان، عناوین و شمارگان کتاب و همین طور تنوع موضوعات و رشد متوازن کتابها به نسبت پراکندگی جمعیتی است. بررسی آمار نشر سال ۱۴۰۲ در انتشارات دانشگاه یزد نشان میدهد که با افزایش تعداد عناوین و با رشد ۷۰ درصدی، نشر کتابهای علمی نسبت به سال قبل جان دوبارهای گرفته است.
وی افزود: با گسترش حوزه فعالیت مرکز نشر در سال ۱۳۹۹، تفاهم نامه همکاری جهت چاپ الکترونیک کتاب با موسسه کتابراه منعقد شد و تمام عناوین جدید کتاب و به همراه تمام عناوین چاپ قبلی به صورت الکترونیکی نمایه شدهاند. همچنین در چارچوب تفاهمنامه همکاری چاپ و انتشار کتب دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد، کتابهای ارسالی از آن دانشگاه به دو صورت الکترونیک و کاغذی چاپ میگردد. بخشی از این فعالیتها در رشد ۷۰ درصدی چاپ کتاب در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ و در نمودار زیر قابل مشاهده است.
شایان ذکر است؛ مرکز نشر دانشگاه یزد به عنوان مرجع اصلی نشر تولیدات و آثار علمی اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه یزد از سال ۱۳۶۹ در دو بخش چاپ کتاب و تکثیر جزوات دانشجویی، به عنوان واحدی مستقل فعالیت خود آغاز کرد. ساختار تشکیلاتی مرکز نشر شامل: رئیس انتشارات، کارشناس و کارشناس چاپ بود و در بخش تکثیر و صحافی با ۴ نفر نیرو با دستگاههای متعدد تکثیر و در دو نوع رنگی و تکرنگ تمام جزوات دانشجویی و برگههای امتحانی را آماده و در اختیار دانشگاهیان قرار میداد. با واگذاری قسمت تکثیر انتشارات به بخش خصوصی از مهرماه سال ۱۳۹۰، فعالیت مرکز نشر دانشگاه مختص به چاپ کتاب شد. از آن سال تاکنون تمام فرایندهای مربوط به داوری کتاب، چاپ و نشر دانشگاه یزد توسط تنها کارشناس مرکز انتشارات پیگیری و اجرا میشود.