دسترسی سریع
   بازدید : 302
تاریخ انتشار : 21 اردیبهشت1403
با محوریت شناسایی چالش های حال و آینده شاگرد پروری؛
نخستین رویداد دومین همایش علمی شجره طیبه بسیج در دانشگاه یزد برگزار شد
نخستین رویداد دومین همایش علمی شجره طیبه بسیج در دانشگاه یزد برگزار شد
نخستین رویداد دومین همایش علمی شجره طیبه بسیج با محوریت شناسایی چالش های حال و آینده شاگرد پروری و تربیت دانشجو با حضور جمعی از مسئولان و اعضای هیات علمی و در دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش دریافتی از بسیج اساتید استان، ارائه راهکارها و مدلهای نظام مند به انتظارات و نیازهای تربیتی زیست بوم هویت و امید، سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت راهبردی بسیج و فعالین فرهنگی دانشگاه ها در راستای شاگرد پروری؛ پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانشجویان؛ ارتقای کارآیی و اثربخشی نظام تربیت دانشجو همراه با نظامات آموزشی و پژوهشی؛ شناسایی مبانی، روش ها و دیدگاه های جدید در زمینه تربیت دانشجو؛ بررسی نقش ارکان مسئول نسبت به آینده تربیت پیش از دانشگاهی و بررسی و اصلاح مشکلات حلقه های علمی استاد محور از دیگر اهداف این همایش بود.


دکتر عباس کلانتری رییس دانشگاه یزد در این رویداد با اشاره به اهمیت شاگرد پروری گفت: اصل مهاجرت قبح ذاتی ندارد و بعضا دانش آموخته خوب ما بهتر از موشک می تواند عمل کند و اثرگذار باشد.

وی افزود: اگر به میزان مورد نیاز شاگرد، پرورش دهیم، حتی بیشتر، مهاجرت هم کنند سفیران ما خواهند بود و ارزشمند است.

وی تصریح کرد: ما اگر بتوانیم افرادی مثل دکتر هنرور عضو هیات علمی دانشگاه یزد را تکثیر کنیم بخش بزرگی از نگرانی ما در از بین می رود.


دکتر سیدکامران فتح اللهی معاون تربیتی و دانشجویی دانشگاه امام حسین( ع) به عنوان سخنران کلیدی رویداد، به صورت مجازی یک مدل از شاگردپروری را تشریح کرد. 


در ادامه این همایش چندتن از اعضای هیات علمی دانشگاه های استان، مقالات خود را در راستای شاگردپروری ارائه کردند. 


دکتر منوچهر علی نژاد دبیر رویداد و دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه یزد با ارائه مقاله‌ای با عنوان "گفتمان های شاگردپروری" گفت: در بحث شاگردپروری مشکل از ارزش های ما نیست، از روش های ماست و ما در یک سری وضعیت های متغیر و شناور  مجبور به تصمیم گیری و شاگردپروری هستیم.

وی گفت: شاگرد پروری یک ضرورت است، متکثر شده، ائتلافی ـ رقابتی است، دارای ظرفیت های نوظهور مجازی است و مستلزم بایدها و نبایدهاست. 


دکتر کبیری عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور یزد نیز با ارائه مقاله‌ای با عنوان ارائه یک چارچوب مبتنی بر باورها جهت دستیابی به اهداف شاگردپروری اظهار کرد: باور با قلب افراد طرف است ولی می تواند حق باشد و یا باطل. نظریه بیوت می گوید وقتی افراد تقوی پیشه می کنند در خانه های نیکو وارد می شوند و خداوند ایشان را تجلیل می کند. 


وی با بیان اینکه افراد آرام معمولا باورمندتر هستند گفت: استاد باورمند محتوای مبتنی بر ایمان ارائه می دهد و دانشجویان نزدیک حاضر در حلقه جذب و باورمند می شوند. 


دکتر محمد ترکاشوند عضو علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز با ارائه مقاله میل مهاجرت به خارج در دانشجویان دانشگاه یزد تصریح کرد: در این تحقیق یک کار آماری خوب انجام گرفت، اینکه دانشجو فکر می کند نیازهایش در کشور بزودی برآورده نمی شود، ذکر تجربه های اساتید از خارج و مشکلات ایشان  اهمیت دارد، میل به مهاجرت برای تحصیل و امید به برگشت ارزشمند است، پسران مجرد میل بیشتری به مهاجرت داشتند بخصوص رشته های فنی و ارتباط منفی بین میل به مهاجرت و کوشش های تحصیلی وجود دارد از جمله نتایج این تحقیق بود. 


دکتر زارعی معاون گفتمان سازی بسیج اساتید استان یزد نیز با ارائه مقاله‌ای با عنوان بررسی نقش اساتید کاریزماتیک در شاگرد پروری تراز گام دوم انقلاب اسلامی در میان زومرهای نئولیبرال گفت: بر اساس نظریه کاریزماتیک، بین اقتدار و صمیمیت بایستی ارتباط برقرار کنیم. سقراط گام به گام از پرسشگری به نور می رسد. زمانی ما موثریم که از نوع دوستی موثر انفاق کنیم.