دسترسی سریع
   بازدید : 642
تاریخ انتشار : 10 تیر1403
اخیرا برگزار شد؛
نشست هم‌اندیشی راهبردهای برون‌رفت افت تحصیلی دانشجویان در دروس ریاضیات پایه در دانشگاه یزد
نشست هم‌اندیشی راهبردهای برون‌رفت افت تحصیلی دانشجویان در دروس ریاضیات پایه در دانشگاه یزد
نشست هم‌اندیشی راهبردهای برون‌رفت افت تحصیلی دانشجویان در دروس ریاضی 1 و 2 فنی با حضور معاونان دانشکده‌ها و گروه‌های مهندسی، مسئولان دانشکده علوم ریاضی و دفتر توسعه و آمایش دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش دریافتی از داشکده علوم ریاضی دانشگاه یزد؛ دکتر سعید علیخانی رییس این دانشکده به کاهش حجم مطالب ریاضی در کتب درسی قبل از دانشگاه اشاره کرد و گفت: از آنجا که سرفصل دروس ریاضی 1 و 2 در دانشگاه تغییری پیدا نکرده است، لذا  فرق بزرگی بین دروس ریاضی قبل از دانشگاه و دروس ریاضی دانشگاه وجود دارد که این مهم کار را برای مدرسین درس ریاضی 1 بسیار سخت کرده است.

دکتر سیدمحسن میرحسینی معاون آموزشی دانشکده علوم ریاضی در این نشست گفت: علاوه بر حجم بالای درس ریاضی 1، شروع دیرهنگام ترم اول دانشجویان نوورود  و آموزش این حجم از اطلاعات در زمان کوتاه و عدم استقبال دانشجویان  از دیگر مشکلات موجود است که فرصت  و انگیزه تدریس را برای مدرس کم می‌کند.

دکتر حسین خورشیدی عضو هیات علمی پیشکسوت دانشکده علوم ریاضی نیز اظهار کرد:  دو راه‌حل برای حل این مساله وجود دارد، اولین راه‌حل ارائه درس ریاضی یک به‌صورت دو نیمسال است که در نیمسال اول روی مباحث قبل از دانشگاه تمرکز خواهد شد و نمره دانشجو در این نیمسال 20/7  نمره کل این درس خواهد بود که در پایان نیمسال دوم  اعلام خواهد شد. روش دوم ارائه درس ریاضی پیش دانشگاهی است که سابق بر این هم در دانشگاه ها وجود داشت.  این روش با این توجیه که تعداد رد شدگان درس ریاضی 1 در ترم اول دانشجویان نوورود حدود 75 تا 80 درصد است تا حدی مورد موافقت قرار گرفت و اما مشکلاتی که این پیشنهاد برای چارت درسی دانشجویان فنی بوجود می‌آورد تصویب آن را مشکل نمود.

دکتر سعید حسنی رئیس گروه برنامه‌ریزی توسعه آمایش دانشگاه طی سخنانی به تشریح مشکلاتی که این پیشنهاد به چارت درسی و هزینه ‌های دانشگاه تحمیل می کند، پرداخت. 

در ادامه حاضرین در نشست، پیشنهاد کردند که به مانند دهه 70 درس ریاضی پیش‌دانشگاهی احیاء شود و براساس درصد اعلام شده درس ریاضی در کنکور توسط سازمان سنجش به برخی دانشجویان ضعیف‌تر ارائه شود. 

در پایان نشست پس از بررسی پیشنهادهای مطرح شده، موارد مهم زیر  مورد تاکید قرار گرفت:

-برگزاری کارگاه‌ها با موضوعات روش‌های مطالعه و یادگیری (به‌خصوص یادگیری ریاضیات)  

-اطلاع‌رسانی سریع در مورد کلیپ‌های تهیه شده توسط آموزش‌های مجازی دانشگاه و ارسال لینک‌های آموزشی توسط پیامک برای دانشجویان نوورود در بدو ورود

-ارسال سرفصل‌های دروس به معاونین برای بحث و شور در جلسات آینده 

-توجه به جنبه‌های کاربردی مطالب ارائه شده در دروس ریاضی پایه از طرف مدرسین

-ایجاد انگیزه و مهم برشمردن دروس ریاضی و پایه از طرف همکاران دروس تخصصی فنی

در پایان این نشست مقرر شد این جلسه در روزهای آتی برگزار و تصمیم نهایی اخذ شود.