دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، متولی اصلی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیتِ فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در سطح دانشگاه است. تضمین کیفیت بیانگر مجموعه فعالیتهایی است که بهمنظور انطباق شاخصهای دانشگاه با شاخصها و استانداردهای ملی، منطقهای و بینالمللی صورت میگیرد. این امر مستلزم مداقه بر دروندادها، اصلاح فرایندها و ارتقاء نتایج است. به بیانی دیگر اهداف این دفتر را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود:
- تحلیل نظاممند و راهبردی رسالت، اهداف و عملکرد دانشگاه بهمنظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و چالشها
- نهادینه کردن و اشاعه فرهنگ نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه
- ارتقای کیفیت مولفههای دروندادی، فرایندی و بروندادی دانشگاه
- نهادینه کردن ارزیابی درونی بهعنوان یکی از فرایندهای اصلی برنامهریزی بهبود کیفیت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی و اجرایی دانشگاه
- افزایش بهرهوری با استفاده از فرایند نظاممند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه
- ایجاد وحدت رویه در امر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در همه حوزههای عملکردی دانشگاه
- تقویت زمینههای پاسخگویی دانشگاه به ذینفعان داخلی و بیرونی
- ارتقا و تضمین کیفیت نظاممند دانشگاه از طریق بررسی و مقایسه وضعیت موجود با استانداردهای ملی، منطقهای و بینالملل
شایان ذکر است که دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دارای سه رکن اساسی است:
شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت
مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت
کارگروههای تخصصی شامل:
- آموزشی
- پژوهشی و فناوری
- دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی
- مدیریت و پشتیبانی
- عمرانی
همچنین ازجمله فعالیتهای صورت گرفته در دفتر نظارت میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
ارزشیابی اساتید، برگزاری دورههای آموزشی دانشافزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی و نشستهای فرهنگی، طرحهای ارزیابی درونی دانشکدهها و گروهها، رسیدگی به اعتراضات دانشجویی، جمعآوری دادههای مورد نیاز نظارت کیفی از پردیسها و دانشکدههای مستقل و ... .