لینک های ضروری
دانشگاه در یک نگاه

دانشگاه در یک نگاه

سال تاسیس: ۱۳۶۷

وضعیت کنونی دانشگاه یزد

  • ۱۳۷۰۰ دانشجو:
  • ٪۴۱ مرد، ٪۵۹ زن

    ٪۷ دکترا، ٪۲۵ ارشد، ٪۶۸ کارشناسی

    ٪۸۲ روزانه، ٪۱۷ نوبت دوم، ٪۱ پردیس آزادی

    ٪۴۱علوم انسانی، ٪۳۳ فنی مهندسی، ٪۱۷ علوم پایه، ٪۴ منابع طبیعی و کویر شناسی، ٪۵ هنر و معماری

    ٪۴۲ خوابگاهی، ٪۵۸غیر خوابگاهی

  • ۴۵۶ نفر هیئت علمی:
  • ٪۷ استاد، ٪۲۷دانشیار، ٪۶۲ استادیار، ٪۴ مربی

  • ۳۴۶ نفر کادر اداری
  • ٪۲۴ کارشناسی ارشد و بالاتر، ٪۴۴ کارشناسی، ٪۱۱ کاردانی، ٪۱۷ دیپلم، ٪۴ کمتر از دیپلم

  • ۸ پژوهشکده، ۲۲ گروه پژوهشی، ۷ نشریه علمی پژوهشی
  • ۳ پردیس و ۲ دانشکده مستقل، ۱۲ دانشکده و ۹ گروه مستقل، ۵۱ رشته دکترا، ۱۱۰ رشته کارشناسی ارشد، ۴۷ رشته کارشناسی
  • سرانه ۰/۹۵ مقالات چاپ شده معتبر داخلی و ۱ مقالات معتبر بین‌المللی و چاپ ۷۰ عنوان کتاب در سال
  • ۳۸۰ هکتار زمین، ۳۰ هکتار فضای سبز، ۲۳ هکتار زیر بنا، ۱۱ هکتار آموزشی، ۷ هکتار خوابگاه، ۱ هکتار سالن غذاخوری، ۱ هکتار ورزشی، ۳۰ هکتار معابر، ۳ هکتار سایر

سیاست‌های دانشگاه

  • رویکرد مبتنی بر احترام به افراد و ایجاد فضای اعتماد و همدلی
  • تفکر و تصمیمات جمعی
  • شفافیت در مدیریت و مدیریت مبتنی بر عملکرد
  • ارتقای کیفیت به همراه بهره‌وری
  • برون‌سپاری فرایندهای قابل واگذاری
  • تمرکززدایی
  • توسعه متوازن همراه با ساماندهی و بهینه‌سازی امکانات موجود
  • حضور اثربخش در نهادهای استانی و ملی

گزیده‌ای از افتخارات دانشگاه

دانشگاه در یک نگاه

  • قرار گرفتن در ردیف ۲۰۰ دانشگاه جوان برتر جهان و ۱۲ دانشگاه برتر غیر پزشکی کشور بر اساس رتبه بندی تایمز و یورپ
  • رونمایی از نسخه تجاری موتور پارسی‌جو
  • حضور سه استاد دانشگاه در یک درصد برتر محققان پراستناد دنیا
  • کسب رتبه‌های برتر در مسابقات علمی و برنامه‌نویسی و همچنین المپیادهای ملی و بین‌المللی
  • انتخاب ۲ خوابگاه دانشگاه یزد به عنوان خوابگاه‌های برتر
  • ارتقای رتبه دانشگاه یزد از ۲۳ در المپیاد ورزشی ۹۳ به رتبه ۱۰ در المپیاد ورزشی ۹۵
  • کسب رتبه برتر در جذب دانشجویان خارجی

اهم اقدامات دانشگاه در ۴ سال اخیر

برنامه‌ریزی، طراحی سیستم، ارزیابی

  • تدوین سند راهبردی و شاخص‌های توسعه دانشگاه
  • طراحی طرح جامع دانشکده‌ها و واحدهای ستادی
  • عملیاتی کردن برنامه استراتژیک در قالب تدوین و نظارت بر اجرای برنامه‌های عملیاتی واحدهای ستادی دانشگاه
  • تصویب آیین‌نامه مدیریت پردیسی در هیئت امنا و شیوه‌نامه آن در هیئت رییسه
  • احصای فرآیندهای قابل واگذاری به پردیس‌ها باهدف تمرکززدایی و استقلال بیشتر آن‌ها
  • اصلاح تشکیلات با هدف چابک‌سازی سازمانی
  • ایجاد شورای گسترش در دانشگاه با هدف هماهنگی و یکپارچگی در تصمیمات و حرکت هدفمند به سمت چشم‌انداز دانشگاه
  • اجرای نظام بودجه‌بندی پردیس‌ها و دانشکده‌ها در جهت تفویض اختیار بیشتر
  • برنامه‌ریزی فرایند هزینه‌یابی در سیستم مالی
  • استفاده از نظرات اعضای هیئت علمی در انتخاب مدیران گروه و روسای دانشکده‌ها
  • اجرای ارزیابی درونی در ۵ دانشکده
  • طراحی استقرار سامانه‌های نظام پیشنهادها و ارزشیابی کارکنان و داشبورد مدیریتی

پژوهشی و فناوری

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری دانشگاه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
  • راه‌اندازی شتاب‌دهنده نوآوری
  • تصویب شیوه‌نامه کانون‌های تفکر و ایجاد کانون تفکر شهر هوشمند و کانون تفکر آب
  • راه‌اندازی مراکز پژوهشی مورد نیاز شامل مطالعات علم و فناوری، بین‌المللی بادگیر، انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل پایدار، کیفیت و بهره‌وری، مطالعات رفاه اجتماعی و کاشی و سرامیک
  • اجرای طرح رصد دانش‌آموختگان دانشگاه
  • رشد پنج برابری پژوهانه اعضای هیئت علمی و تسهیل در هزینه‌کرد با جهت‌گیری به سوی تقویت ارتباط با جامعه و روابط بین‌المللی
  • تصویب و اجرای شیوه‌نامه هسته/ قطب‌های علمی دانشگاه
  • تصویب و اجرای شیوه‌نامه دستیار آموزشی - پژوهشی
  • تصویب و اجرای شیوه‌نامه پذیرش پژوهشگر پسادکترا
  • بازنگری در شیوه‌نامه حق التالیف تشویقی مقالات
  • تصویب و اجرای شیوه‌نامه حمایت مالی از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی اولویت‌دار
  • تکمیل شبکه فیبر نوری دانشگاه
  • افزایش پهنای باند دانشگاه از ۵۵ به ۳۱۰ مگابیت بر ثانیه
  • تقویت استفاده از فناوری اطلاعات در بهبود فرایندهای سازمان

آموزشی و تحصیلات تکمیلی

  • اخذ مجوز در رشته‌های جدید متناسب با برنامه‌ها و نیاز منطقه (۱۱ رشته کارشناسی، ۲۰ رشته کارشناسی ارشد، ۳ رشته دکترا)
  • توسعه و تجهیز پردیس بین‌الملل با بیش از ۳۰ کد رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی
  • جذب ۱۰۴ هیئت علمی و ۸ نفر هیئت علمی وابسته
  • تسهیل و اتوماسیون فرایندهای آموزشی مانند ترفیع، پایان‌نامه
  • تصویب و اجرای آیین‌نامه حمایت از استعدادهای درخشان
  • تقویت مکانیزم نظارت بر پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی
  • تمرکززدایی از آموزش کل به‌منظور تسهیل امور آموزشی دانشجویان
  • تدوین و به‌روزرسانی آیین‌نامه جدید ترفیع اعضای هیئت علمی
  • راه‌اندازی گروه برنامه‌ریزی توسعه و آمایش
  • تهیه دستورعمل شهریه و بارگذاری تمامی آیین‌نامه‌های مورد نیاز در وب‌گاه معاونت آموزشی در راستای تحقق حقوق شهروندی

دانشگاه در یک نگاه

روابط علمی و بین المللی

  • افزایش حضور استادان ایرانی مقیم خارج از کشور و همچنین استادان خارجی جهت سخنرانی و انتقال تجربیات و دانش
  • توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای عراق، افغانستان، بنگلادش، ارمنستان، اسپانیا، فرانسه، روسیه، هلند، ایتالیا، آلمان، اتریش
  • عضویت مجدد و فعال در اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌ها (IAU)
  • انتخاب دانشگاه یزد به عنوان مرجع ملی همکاری‌های علمی و بین‌المللی با مجارستان و عضویت در کارگروه ایتالیا
  • افزایش پذیرش و تنوع دانشجویان خارجی
  • پیوستن دانشگاه یزد به پایگاه همکاری با دانشمندان ایرانی غیرمقیم
  • توجه به شاخص‌های معتبر بین‌المللی در برنامه‌ها و انجام اقدامات مستمر برای ارتقای رتبه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی
  • امکان‌سنجی برگزاری دوره‌های مشترک و اعطای مدرک مشترک با دانشگاه‌های خارجی (آمریکا و ایتالیا در دست بررسی)

دانشگاه در یک نگاه

دانشجویی

  • ساماندهی و بهبود کیفت خدمات سراهای دانشجویی
  • برون‌سپاری سراهای دانشجویی، مدیریت اماکن ورزشی، سلف‌سرویس، سرویس‌های نقلیه
  • ایجاد رقابت و افزایش تنوع غذای دانشجویی، حذف رزرو غذا همراه با صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه‌ها
  • افزایش امنیت از طریق اجرای سیستم هوشمند نظارت بر ورود و خروج در پردیس‌های خوابگاهی پسران و دختران
  • توسعه امکانات رفاهی در سراهای دانشجویی شامل فروشگاه‌ها، بوفه‌ها، پارکینگ، مهمانسرای دانشجویی
  • راه‌اندازی انجمن‌های ورزشی و توسعه ورزش‌های همگانی و حرفه‌ای (برگزاری جشنواره ورزشی جاری با شرکت بیش از ۴۲۰۰ نفر)

فرهنگی و اجتماعی

  • شکل‌گیری تشکل‌های جدید و تعادل نسبی در فعالیت تشکل‌ها با گرایش‌های مختلف
  • عدم برخورد سلیقه‌ای با تشکل‌ها و قانون‌مند نمودن فعالیت آن‌ها
  • تعیین بودجه به تشکل‌ها بر اساس شاخص‌های عملکرد و نظارت بر فعالیت آن‌ها
  • توسعه فعالیت انجمن‌های علمی و تقویت ارتباط با دانشکده‌ها
  • تشکیل اتاق فکر استان

عمرانی

  • استمرار پروژه‌های قبلی (آمفی‌تئاتر، دانشکده هنر و معماری، آزمایشگاه مرکزی، محوطه‌سازی)
  • بهسازی ساختمان‌های موجود (ساختمان مرکزی، پردیس آزادی، دانشکده علوم اجتماعی، اداره آموزش، ساختمان فجر، ساختمان استقلال و مرکز فناوری)
  • احداث ساختمان مهتاب ( سالن غذاخوری خواهران و برادران)
  • احداث ساختمان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
  • طراحی و اجرای پروژه زمین‌گرمایی
  • طراحی و اجرای پروژه گلخانه پژوهشی
  • تحویل و راه‌اندازی ساختمان پردیس مهریز اهدایی آقای جعفر شکیب
  • تحویل و راه‌اندازی ساختمان سرای دانشجویی شکیب
  • شروع پروژه‌های فرهنگی، تکمیل مسجد، ساختمان جدید علوم انسانی و اجتماعی و سرای دانشجویی متأهلین
  • اجرای طرح آشپزخانه صنعتی

دانشگاه در یک نگاه

اداری و مالی

  • مدیریت موثر منابع انسانی علی‌رغم بازنشستگی بیش از ۳۰ نفر از کارکنان
  • برون‌سپاری فعالیت‌های قابل واگذاری شامل فضای سبز و نقلیه
  • تفویض اختیار هزینه‌کرد بخشی از بودجه به پردیس‌ها و دانشکده‌ها و مشارکت آنان در نظارت بر پیمانکاران
  • اجرای بندهای اجرانشده آیین‌نامه استخدامی مثل نظام ارتقای کارکنان، سختی کار و پرداخت سهم بیمه تکمیلی
  • بازبینی در توزیع پست‌های سازمانی بین کارکنان
  • استفاده از مکانیزم‌های انگیزشی برای کارکنان (اضافه‌کار، پاداش، خدمات رفاهی و . . .)
  • فعال کردن ستاد رفاهی و تاسیس شورای صنفی هیئت علمی و کارکنان
  • راه‌اندازی اداره توسعه منابع انسانی برای مدیریت امور رفاهی کارمندان، اعضای هیئت علمی و بازنشستگان و آموزش کارکنان
  • استفاده از فناوری اطلاعات با هدف تسهیل و شفاف‌سازی فرایندهایی نظیر درخواست خرید، مأموریت اداری، مکاتبات اداری، ترخیص کالا از انبار و ...
  • سامان‌دهی و کوچک‌سازی انبار دانشگاه و تغییر کاربری فضای مازاد